Sammanfattning av artikeln
I artikeln diskuteras hur ni kan bygga en företagskultur med fokus på innovation och kreativitet på arbetsplatsen. En sådan företagskultur kan leda till förfinade produkter, tjänster, unika erbjudanden och stärka företagets varumärke, som i sin tur kan påverka personalens sammanhållning och möjligheter att attrahera talanger. Vi ger även tips på hur ni kan införliva en företagskultur med innovation och kreativitet, bland annat genom att ha en tydlig strategi, anställa rätt personer, skapa en miljö som främjar kommunikation och engagemang.
Dagens organisationer blir alltmer komplexa. Ett sätt att säkerställa ständig utveckling inom ett företag är att införa en företagskultur av innovation. Detta avser en arbetsmiljö som uppmuntrar de anställda att dela med sig av kreativa idéer och lösningar. Det är en kultur där de anställda känner sig trygga med att brainstorma och utforma idéer och är delaktiga i företagets utveckling. Och hur gör ett företag för att omvandla sin kultur till en innovativ och kreativ? Den här artikeln fördjupar sig i ämnet och ger en förklaring till vad innovativ och kreativ kultur är, dess fördelar och hur den bäst implementeras.
Vad är en företagskultur som präglas av innovation och kreativitet?
En företagskultur som präglas av innovation och kreativitet är en kultur och arbetsmiljö som uppmuntrar anställda att dela kreativa idéer och lösningar. Det är en företagskultur där anställda känner sig trygga att brainstorma och forma idéer och är delaktiga i företagets utveckling. Kärnan av denna typ av arbetsmiljö är att företagsledningen inser vikten av hur kulturen kan bidra till framtida utveckling av företaget och på sikt även generera tillväxt. Ingen strategi kan skapa innovation, mer än hur kultur påverkar innovation.
Vad en innovativ och kreativ kultur bidrar med:
Det förfinar produkter och tjänster
Genom att ha en innovativ och kreativ kultur ges goda chanser till produkt- och tjänsteutveckling. Det innebär att företaget håller sig uppdaterade kring vad som sker inom branschen och kan hitta områden med utvecklingspotential.
Bidrar till att hitta er blåa ocean
Alla företag strävar efter att vara unika i sitt erbjudande, vilket innebär att hitta en ‘blå oceanen’. Termen kommer från ‘Blue ocean strategy’ (2015), skriven av Chan Kim and Renée Mauborgne, vilket betyder att företag kan differentiera sig i marknaden och därmed hitta sin konkurrensfördel och sin blåa ocean. Motsatsen karaktäriseras av en marknad med hög konkurrens och en ‘röd ocean’ där marknaden är tuff och aktörer får kämpa för att hålla sig vid liv.
Anställda känner samhörighet
Genom att ha en kultur där anställda får möjlighet att komma med idéer och därmed bidra till företagets utveckling, stärks även den individuella känslan av tillhörighet och samhörighet, vilket är viktigt för att bibehålla anställda.
Det blir en del av företagets varumärke
Med innovationsfokus i sikte, kan företag stärka sitt varumärke. Företagskulturen tyder på att verksamheten är drivande och nytänkande, vilket är en stor fördel för att bygga upp en verksamhet på ett hållbart sätt. Dessutom leder det i sin tur till nästa punkt:
Det lockar talanger
När en organisation är känd som innovativ och kreativ, där anställda får möjlighet att bidra, ökar chansen att talanger lockas till företaget. Enligt en undersökning av Glassdoor är företagskulturen den mest avgörande faktorn till hur anställda väljer sina arbetsplatser.
Olika sätt för att implementera en kultur av innovation och kreativitet
Och nu den stora frågan: Hur kan jag börja implementera denna typ av kultur? I kommande avsnitt går vi igenom olika punkter som är viktiga för att gynna innovation och kreativitet.
Strategi
För att ett företag ska genomsyras av en innovativ och kreativ kultur, behöver det vara en naturlig del av verksamhetens strategi, med tillhörande vision och affärsidé. Dessa delar är de övergripande byggstenarna för att påvisa verksamhetens syfte – något som vi förklarar tydligare i denna artikel. Strategin bör innehålla riktlinjer och strategiska mål som inkluderar innovation och kreativitet. Utifrån mål och riktlinjer kan företagets anställda ta ställning till sina fokusområden och aktiviteter, som i sin tur ska vara i linje med verksamhetens vision och affärsidé.
Anställda
En organisation är inte starkare än sina anställda. Därför är det viktigt att ni anställer personer med de specifika färdigheterna eller med den mentalitet som krävs för att upprätthålla en innovativ och kreativ miljö. Ibland krävs det enbart ett fåtal personer som vågar yttra sig kring dessa delar, som i sin tur kan påverka sina medarbetare. Dessa individer kan vara ‘champions’ i bolaget och vara drivande för verksamhetens framfart.
Kommunikation
Den interna kommunikationen spelar en viktig roll i huruvida kulturen införlivas. För att säkerställa ett klimat där idéer frodas, bör kommunikationen vara inkluderande och nå alla avdelningar utan hierarkisk ordning. Avsiktliga kommunikationsinsatser som främjar delaktighet och kan stimulera nya idéer är avgörande för en innovativ miljö. För att skapa dessa förutsättningar måste det finnas acceptans att diskutera områden som inte fungerar och kräver förbättring inom organisationen.
Engagemang
Engagemang är nära sammankopplat till idégenerering. Det finns flera sätt som en organisation kan öka engagemang bland anställda. Bland annat kan ni erbjuda anställda möjligheten att genomgå workshops och utbildningar. Det finns många experimentella workshops och metoder med brainstorming som är effektiva för att öka engagemang och kreativitet.
Ytterligare sätt att öka engagemang är att skapa delaktighet i organisationens beslutfattande. När anställda känner delaktighet är de mer benägna att hjälpa organisationen, därmed skapas ett driv som är viktig för den innovativa kulturen.
Slutligen kan organisationen använda olika former av resultat som ett måttstock för saker som kan förbättras, inom organisationen och dess olika avdelningar. Det kan handla om ekonomiska resultat och att förhålla sig till KPI’er bland andra. Genom att använda resultat skapas förväntan och målmedvetenhet vilket också driver engagemang.
Arbetsmiljö
Den avslutande punkten innefattar organisationen och hur den kan optimeras för att bädda för en innovativ kultur. Bland annat bör den fysiska arbetsmiljön vara tillåtande för innovationer. Det innebär en miljö där anställda får vara kreativa, kan använda utrustning som olika material och whiteboards för att experimentera idéer. En tillåtande fysisk miljö kan även innebära ett öppet kontorslandskap där det inte finns gränser mellan anställda och alla kan mixas oavsett avdelningar eller titlar. Det öppna kontorslandskapet hjälper bryta de typiska silon som existerar mellan avdelningar. En tillåtande fysisk miljö kan också handla om att det finns utrymmen och aktiviteter för att koppla bort typiska arbetsuppgifter, till exempel genom att ha pingisbord, rubiks kuber eller dylikt. Genom att tillåta avbrott för aktiviteter som är irrelevanta för organisationen finns också potential att anställda får motivation och kan komma med positiv input.
Avsatt arbetstid för idéutveckling
Många stora organisationer med innovativa kulturer ger sina anställda arbetstid för idéutveckling. Google har bland annat gett sina anställda möjligheten att använda 20% av deras arbetstid för utveckling och innovation – något som har lett till produkter som Gmail och AdSense. Och det är logiskt – om innovation och kreativitet är en del av företagskulturen, ska det även inkorporeras och bli en given del i arbetsschemat. Ett annat företag som inkorporerat innovation i sin arbetsmodell är Ericsson. De har ett accelerationsprogram som heter EricssonOne där de anställda får möjlighet att utveckla idéer som går utanför Ericssons kärnverksamhet.
Hur vi kan hjälpa dig
Har ni en önskan att utveckla en kultur med innovation och kreativitet i fokus? Vi på Kunskapspartner har gedigen erfarenhet av att hjälpa företag med affärsutveckling, däribland att forma strategier som utvecklar ert företag. Vi erbjuder även en rad olika workshops där områden som kommunikation och samarbete bearbetas – områden som är grundläggande för en kultur av innovation.
Vill du veta mer? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi er.

Kunskapspartner – ett konsult- och forskningsföretag i Lund