Kunskapspartner, kommunikationsstrategi – María Fernanda Bocángel

María Fernanda Bocángel vill hjälpa företag med sin kommunikationsstrategi

Med sin långa och breda erfarenhet inom näringslivet och den offentliga sfären är Maria Fernanda Bocángel, eller Fer som hon också kallas, ett välkommet nytillskott hos oss på Kunskapspartner.

Efter att ha arbetet med kommunikation inom bland annat bygg-, energi- och mjukvarubranschen tog María Fernanda för ett par år sedan sig an rollen som kommunikationschef för Invest in Skåne.

Där arbetade hon med att marknadsföra Skåne internationellt till målgrupper som investerare och utländska företag, men också med att ta ut de skånska företagen till världen. Arbetet gjorde att María Fernanda kom i kontakt med många företagare.

– Det var ett väldigt spännande arbete där jag fick möjlighet att komma nära företag, deras affärer och produkter. Där väcktes mitt intresse för att hjälpa verksamheter att utvecklas också genom att utmanas.

Företag en bärande roll

Efter sex år på Invest in Skåne gick María Fernanda över till att arbeta med partnerrelationer på Krinovas – Sveriges största inkubator och science park med livsmedel, hälsa och miljö som profilområde. Ett av Krinovas uppdrag är att ge innovations- och utvecklingsstöd för etablerade företag och verksamheter på idéstadiet. 

Det var där jag förstod vilken bärande roll de mindre företagen har i samhället

– På Krinova kom jag närmare start up-företag och entreprenörer, jag fick inblick i deras processer och utmaningar. Det var också där jag förstod vilken bärande roll de mindre företagen har i samhället, säger hon.

Sedan ett par månader tillbaka arbetar María Fernanda som konsult på Kunskapspartner. Med sin gedigna expertis om kommunikation kommer hon här att fortsätta stötta företag i deras kommunikationsstrategi.  

Strategisk kommunikation, hållbarhetskommunikation och intern kommunikation är några av de områden hon ska hjälpa verksamheter med.

– Den interna kommunikationen är en enorm framgångsfaktor. Min förhoppning är att – med enkla hjälpmedel – få förädla den hos företag där den redan finns och etablera den hos företag där den inte finns, säger hon. 

Vad hoppas du kunna bidra med i din nya roll?

Entusiasm och nya idéer baserade på kunskap och erfarenhet. Jag ser fram emot att inspirera, men även låta mig inspireras. Jag tycker om strategiska utmaningar och att lära mig nya saker.

Vilka är dina främsta egenskaper?

– Jag är analytiskt lagd, drivande och bra på att ställa modiga frågor. Jag har ett positivt förhållningssätt, som trots det inte är okritiskt.

Vad driver dig?

– Övertygelsen om att det jag gör är bra för de företag jag arbetar med. Personligen är jag även väldigt intresserad av hållbarhetsfrågor och det vi kan göra för att påverka i en miljömässigt positiv riktning.

Vill du diskutera kommunikationsstrategi med María Fernanda?