Pontus Bodelsson om förändringsledning och vd-misstag

Pontus Bodelsson har varit vd för fem olika företag inom loppet av 23 år. Gemensamt för de verksamheter han drivit är att de alla befunnit sig i någon form av förändring. För Kunskapspartner delar han med sig av misstag han gjort som ledare – något han även samlat i en bok.

Personalen på Nationalencyklopedin står samlade med bubbel och snittar i händerna. I sex månader har företaget lagt alla sina resurser på att ta fram en ny digital version av uppslagsverket. Nu ska den nya hemsidan lanseras och stämningen är god.

Pontus Bodelsson, som vid tidpunkten är ny vd för företaget, står bland sina medarbetare när någon trycker på knappen som ska sätta igång den nya sajten. Nätupplagan kommer upp och det ser fantastisk ut – i tre minuter. Sen blir det svart.

– Vi hade byggt någonting som inte höll. Och det blev inte stabilt igen förrän efter ytterligare fyra månader. De två första veckorna efter kraschen fick jag 6000 mejl från klagande kunder, säger han.

Misstaget gav nya insikter

Den kraschade hemsidan och kritiken som följde blev ett hårt slag för Pontus, men misstaget gav honom också många nya insikter.

– Jag hade sprungit ifrån organisationen. Min idé om vad som behövde göras var nog rätt, men jag hade helt fel tidsuppfattning och lyssnade för lite på mina medarbetare. En lärdom jag tagit med mig därifrån är att mod kräver tålamod. Förändringar måste ha realistiska tidsramar, säger han.

Konsekvenserna av den misslyckade lanseringen blev att Pontus förtroende som ledare rubbades bland medarbetarna.

– Jag hade sabbat tilliten och det är det absolut viktigaste en ledare kan ge och få. Det blev ett stort uppvaknande från min sida.

Nätupplagan arbetades om samtidigt som Pontus slet för att vinna tillbaka sina medarbetares förtroende. Båda sakerna lyckades, men vägen dit var långt ifrån rak.

– Det tog tid och kostade massor med pengar som vi förmodligen inte hade behövt lägga om jag hade andats några gånger och insett att vi behövt sätta realistiska mål, säger han och fortsätter:

– Det var ett smärtsamt och kostsamt, men väldigt lärorikt misstag.

Misstagen samlade i en bok

Det är just misstagen som Pontus valt att fokusera på i sin bok Ledarskap för förändring – Mina 79 bästa misstag och annat värdefullt.

– Om man orkar reflektera kring ett misstag så finns där nästan alltid någon slags lärdom. Med den här boken har jag utgått från misstag jag gjort och ställt mig frågor som: Varför fattade jag det beslutet? Vad lärde jag mig på det? Vad hade jag gjort annorlunda om jag fick göra om det?

Innan Pontus började på Nationalencyklopedin var han vd för reklambyrån MOR och internetundersökningsföretaget QuickWise. Efter åren på NE blev han först vd för Helsingborgs Dagblad och sedermera HD-Sydsvenskan. Idag driver han Bodelsson Consulting, föreläser och sitter i flera styrelser.

– De företag jag arbetat på har alla befunnit sig i någon form av förändring. Gemensamt för förändringarna är att de haft med nätets möjligheter att göra, säger han.

Förändringsprojekten han drivit på företagen har alltså handlat om att modernisera, effektivisera och digitalisera med hjälp av internet.

En erfarenhet han tagit med sig efter åren som vd är vikten av involvering. Ett förändringsarbete kan delas in i tre faser: 1) Var står vi nu? 2) Vart ska vi? 3) Hur tar vi oss dit. Pontus menar att alla medarbetare åtminstone bör involveras i den första och sista delen.

Ju fler som bidrar till bilden om var företaget befinner sig, desto bättre blir det ofta. Vi får inte fly undan involvering. Det är superviktigt | Pontus Bodelsson

– Ju fler som bidrar till bilden om var företaget befinner sig, desto bättre blir det ofta. Vi får inte fly undan involvering. Det är superviktigt, säger han.

Vikten av att involvera

Att en del ledare undviker att involvera hela organisationen vid en förändring tror Pontus beror på att det tar tid, kräver mycket energi och känns läskigt.

– Att det tar tid kommer du inte ifrån, men den tid det tar att involvera andra på arbetsplatsen får du ofta tillbaka genom ett bättre beslutsunderlag och ett mer fokuserat genomförande. Du får ett mycket större engagemang bland medarbetarna, säger han.

Varför det kan kännas läskigt tror han beror på känslan av förlorad kontroll.

– Att hålla en del av sitt underlag nära kroppen kan kännas som en säkerhet, men det är en falsk säkerhet för som vd vet du inte allt. Du fattar mycket bättre beslut om du vågar ta in synpunkter från andra.

Det sistnämnda är någonting han själv lärt sig med åren. När Pontus som 29-åring hade sitt första vd-uppdrag trodde han att han behövde sitta på alla svar själv.

– Jag var rädd för att ge mig in i diskussioner där jag inte hade klart för mig vad jag tyckte. Med tiden har jag förstått att en vd inte behöver ha svar på alla frågor. Tvärt om. Om du vågar visa din svaghet kan det ge dina kollegor styrka.

Motstånd bland medarbetarna

Att stöta på motstånd bland medarbetare vid ett förändringsprojekt är en annan sak som Pontus fått erfara som ledare. Inte sällan handlar motståndet om rädslor för det som är okänt och en oro för att medarbetarens arbetssituation ska försämras.

– Vi är vanemänniskor. Samtidigt som det ofta finns ett uns av spänning och pionjäranda vid en förändring är många rädda för att den egna arbetssituationen ska förändras, säger han.

Som ledare gäller det då att vara tydlig i sin kommunikation kring varför förändringen behövs och vad som gör den meningsfull för företaget, kunderna och samhället.

– Försök bemöta negativa röster med frågor som: Varför har det inte gått tidigare? Vad kan vi lära oss av misstagen och hur ska vi gå tillväga för att lyckas den här gången? Erbjud sedan dina medarbetare att vara med på resan.

Vägen till att bli en god ledare tar tid och kräver hårt arbete, enligt Pontus. Samtidigt tror han att det är en process som går att påverka genom självreflektion.

– För att bli en bra chef kan du gå en utbildning, men du utvecklas till att bli en bra ledare. Den utvecklingen kan du snabba på genom att ge dig själv tid att reflektera över hur du bedriver ditt arbete. Hur är du när du fattar beslut? På vilket sätt involverar du andra? Hur fungerar du ihop med dina medarbetare?

Ska du bli en bra ledare måste du även vara beredd på att göra misstag. Enligt Pontus bör misstagen inte ses som någonting negativt, så länge du väljer att lära dig av dem.

– Efter mina år som vd har jag kommit fram till att misstag är helt oundvikliga vid en förändring. Det gäller därför att se på dem som någonting värdefullt.

Pontus tre bästa tips vid ett förändringsarbete:

  1. Kommunicera: ”Var tydlig med varför förändringen är meningsfull. Medarbetare vill inte vara en del i någonting de inte förstår.”
  2. Involvera: ”Det finns så mycket kunskap inom organisationen som är värdefull. Dem flesta organisationerna är så små att alla kan involveras.”
  3. Ge tillit: ”Då kommer medarbetarna engagera sig i förändringsarbetet på ett helt annat sätt – kanske till och med göra det litegrann till sitt eget”

Mer om Pontus Bodelsson hittar du på hans Linkedin, där han då och då även lägger ut korta filmer om något av sina 79 bästa misstag.

Vill du veta mer om strategisk förändringsledning?