Kunskapspartner har genom att utmana och ifrågasätta invanda rutiner och tankemönster hjälpt oss att ta fram och förtydliga de processer som finns i bolaget. Nu kommer det att bli enklare att visa hur verksamheten fungerar och vilken kvalitet vi ska leverera.
Thomas Persson
Fastighetschef, Fastighets AB Briggen
I ett projekt, med fokus på produktkvalitet, ville vi se över vår organisation och skapa tydlighet i våra processer. Det märks att Kunskapspartner har kompetenta konsulter som vet vad de gör – deras struktur och arbetsmetod har gjort det lättare för oss att angripa problem. Genom att vara goda samtalspartners har projektet även drivits fram på ett trevligt och roligt sätt som varit en viktig del för oss!
Anna Höglind
MMA
Processkartläggning bidrar till tydlighet
Processkartan är en modell av verkligheten som syftar till att förenkla. De stora byggstenarna – huvud- och delprocesser – behöver vi för att tydliggöra helheten. Nedbrytningen i mindre delar görs i den utsträckning det skapar mening för verksamheten. Riktigt djupt gräver vi bara där det verkligen behövs.
I arbetet med processkartläggningen börjar vi på 10.000 m höjd där vi identifierar verksamhetens huvudprocesser på en konceptuell nivå. På 5.000 m höjd kan vi se byggstenarna i varje huvudprocess och hur de länkas ihop i ett arbetsflöde. När vi kommer ner till 2.500 m höjd bryter vi ned varje delprocess i aktiviteter och då ser vi också vem som utför de olika aktiviteterna. På marknivå skriver vi tydliga arbetsrutiner för varje aktivitet.