fbpx
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Kunskapspartner i Lund
  • Strategisk affärsutveckling
  • Våra tjänster
    • Nulägesanalyser
    • Workshops
    • Utvecklingsprojekt
    • Priser
  • Om oss
    • Om Kunskapspartner
    • Vårt team
    • Kontakt
  • Kunskap och inspiration
  • Kontakt
  • Menu Menu
  • Konkurrentanalys
  • Kundanalys
  • Marknadsanalys
  • Omvärldsanalys
  • Verksamhetsanalys

Använd nulägesanalyser för att öka tillväxtfokus

Vad är en nulägesanalys?

En nulägesanalys bör ses som ett verktyg som hjälper er att förstå vad som kan påverka ett resultat. Nulägesanalyser är viktiga för att beräkna och bedöma prioriteringar i er verksamhet för att kunna göra goda strategiska val för er verksamhets framtid. Resultaten av analysen sammanställs till en tydlig helhetsbild som företaget kan använda för framtida strategiska beslut. Det finns flera olika typer av nulägesanalyser; exempelvis kan en konkurrentanalys minimera eventuella risker från konkurrenter, medans en en marknadsanalys kan identifiera möjligheter och alternativa utvecklingsarbeten.

När kan en nulägesanalys genomföras?

En nulägesanalys kan genomföras när som i tiden och de utförs ofta i samband med olika satsningar eller initiativ på ett företag. Det kan både vara intressant och lärorikt att utföra en nulägesanalys för att förstå förutsättningarna för att lyckas. Då kan ni som beslutsfattare utvärdera ifall ett val eller en handling är värd att satsa på. Det kan vara inför ett kommande verksamhetsår, eller vid en projektstart. I den allra enklaste formen så kan en nulägesanalys gå ut på att samla in data och information som redan finns i verksamheten innan ett projekt inleds. Detta för att undvika eventuell dubbelarbete. 

Vilka delar ingå i en nulägesanalys?

En nulägesanalys kan innehålla flera olika delar. Nedan listar vi de vanligaste som vi stöter på i vårt arbete, och hur vi strukturerar upp en mer omfattande nulägesanalys. Var för sig kan dessa analyser även vara värdefulla, och framförallt mer omfattande. För att läsa mer om vardera nulägesanalys kan du även klicka dig vidare för mer information om respektive analys.

Kunskapspartner_det_intellektuella_kapitalet_miniatyr

Hitta nulägesanalyser som passar er bäst

  • Konkurrentanalys

    En analys av konkurrenternas strategier, styrkor och svagheter. Analysen hjälper er att skapa medvetenhet kring vad som pågår inom branschen för att säkerställa verksamhetens strategiska riktning och skapar en tydlig positionering i det ni gör.

  • Kundanalys

    En analys av era målgrupper utifrån utifrån behov, problem, eller utmaningar de har. Analysen ger god insikt i kundens tankemönster och köprocess. Därutöver får ni det som många företag saknar: en tydlig dokumenterad kartläggning av kundresan.

  • Marknadsanalys

    En analys av marknadens storlek, trender och vilka möjligheter det finns för tillväxt. Passar ofta företag som vill utforska större möjligheter för sin verksamhet exempelvis nya internationella marknader.

  • Omvärldsanalys

    En analys av den externa miljön som företaget verkar i. Det kan exempelvis handla om att hitta trender som påverkar ert företag genom att utvärdera omvärld, närvärld och invärld utifrån ett tidsperspektiv.

  • Verksamhetsanalys

    Analys om organisationens interna miljö, såsom: resurser, kapacitet och konkurrensfördelar. Detta kan exempelvis göras med en SWOT analys som går igenom organisationens styrkor, möjligheter och hot.

Hur kan vi själva utföra en nulägesanalys?

När ni utför en nulägesanalys kan det vara bra att börja med en genomgång av det övergripande syftet och målet med att tillväxtanalysen. När det väl är på plats finns det oftast ett underliggande problem eller en utmaning som ett företag vill utvärdera. Då är det bra att identifiera problemområdet eller utmaningen, samt formulera konkreta hypoteser. Med syftet, målsättningen och problemet på plats är det dags att gå vidare till nästa steg och formulera vad det är som ska undersökas vidare och vilka åtgärder som behövs för att komma igång.

Läs mer om hur ni utför en nulägesanalys

Hur behåller vi objektivitet i en nulägesanalys?

Ibland kan det vara utmanande för företag att själva genomföra en produktiv och givande nulägesanalys. Det beror ofta på en utmaning att bibehålla ett objektivt förhållande i analysens genomförande. Beroende på vilken typ av nulägesanalys som genomförs, kan det vara bra att tänka från ett utifrån och in perspektiv. Med en kundanalys, kan ni till exempel föreställa er att ni är en kund som ska köpa en produkt eller tjänst från ditt företag, och på så sätt kan du uppnå viss form av objektivitet. 

Om det däremot fortfarande är en utmaning att tänka objektivt, kan det vara en god ide att ta hjälp och få råd av en utomstående aktör som är experter på nulägesanalyser.

”Allt går tillbaka till en personlig relation, kunskapen och engagemanget hos konsulterna. Det har jag definitivt upplevt i mina samarbeten med Kunskapspartner under min tid på PEAB.”

Fredrik Wahrolén Kommunikationschef Helsingborgs Stad (f.d. PEAB)

Hur jobbar Kunskapspartner med nulägesanalyser?

En nulägesanalys är en stor del av verksamhetens strategiska kunskap. I syfte att öka kunskapen och förståelsen för verksamhetens nuläge, erbjuder vi på Kunskapspartner handfast stöd med olika sorters nulägesanalyser. Det kan röra sig om verksamhets-, kund-, marknads-, omvärlds- eller konkurrentanalyser. 

Samtliga analyser leds av våra konsulter och mynnar ut i en skräddarsydd, dynamisk och objektiv presentation och rapport kring nuläget.

Med en djupgående analytiskt process hjälper vi ert företag att arbeta vidare med resultatet av nulägesanalysen, med konkreta förslag och åtgärder mot bakgrund av analysens resultat. Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation runt om våra analyser så att ni kan fokusera på att öka er kunskap, reflektera och förbättra er verksamhet. Vi blandar analys med diskussioner och använder oss av kreativa metoder för att hitta värdefull information.

Kunskapspartner_strategi2

Vad kostar våra nulägesanalyser?

Vi erbjuder en mängd olika nulägesanalyser. Prissättningen varierar beroende på omfattning av analysen samt tidsåtgång för arbetet. Utför vi enbart en av våra fem analyser kostar det 25 tkr, medan fler analyser ger ett större pris. Gör vi samtliga analyser blir priset rabatterat, det vill säga att ni får fem analyser för priset av fyra, 100 tkr.

Är ni osäkra på vilken nulägesanalys som er verksamhet har behov av? Hör av er till oss så kan vi skräddarsy en lösning efter era behov.

Kunskapspartner AB

Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!

IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund

HITTA TILL OSS   |   KONTAKTA OSS 

 

 

 

© Copyright Kunskapspartner AB
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Scroll to top

Denna hemsida använder sig utav "cookies". Genom att navigera på denna hemsida så har du även möjlighet att ta del av vår integritetspolicy. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Läs merI agree

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Integritetspolicy
Accept settingsHide notification only