fbpx

Vad är behovet av konkurrentanalyser?

Konkurrensen bland företag är högre än någonsin, om än förstås högre i vissa branscher än andra. Oavsett konkurrensnivå bör en konkurrentanalys vara en självklar del av din affärsplan. 

En konkurrentanalys är ett vägledande verktyg som används för att förstå i vilken riktning du bäst utvecklar din verksamhet. Konkurrentanalysen kartlägger och ger dig viktigt information gällande hur konkurrensen på din marknad ser ut, men också vilka svagheter och styrkor de olika aktörerna besitter. Med det sagt finns det enligt vår erfarenhet stora utmaningar för företag att själva genomföra produktiva och givande konkurrentanalyser på egen hand. Därför kan det vara en god idé att ta hjälp och få råd av objektiva utomstående aktörer som är experter på analyser. 

Kunskapspartner strategiska beslut

Varför bör jag arbeta med konkurrentanalyser?

När du håller ett vaksamt öga på marknaden och granskar konkurrensen kan du öka möjligheterna att ditt företag bibehåller en stark marknadsposition. Konkurrentanalysen ger dig dels en överblick av konkurrenternas marknadsförings- och försäljningsstrategier, men även deras främsta styrkor och svagheter.

Hur kan jag arbeta med konkurrentanalyser?

Hur detaljerad din konkurrentanalys ska vara och vilka områden du vill fokusera på är upp till dig. För startups är det exempevis viktigare att analysera marknaden som helhet, medan etablerade företag istället fokuserar på nya, enstaka konkurrenter. Men oavsett hur djupgående du gör din analys bör du alltid inkludera: 

  • nuläge och målgrupp 
  • konkurrenssituationen
  • SWOT-analys 
  • Positionering

Konkurrentanalysen är värdelös utan en detaljerad granskning av nuläget och din målgrupp. Att först identifiera och förstå ditt företags position på marknaden idag samt ha koll på dina kunder och deras köpbeteende är essentiellt. Saknas denna information är det en god ide att börja med en marknadsanalys.  

Därtill, i syfte att skapa en stark konkurrentanalys behöver du veta exakt vad som krävs för att ditt företag ska bli bättre än dina konkurrenter. Därför ska du börja med att identifiera och hämta information om var och en av dina konkurrenter. Är konkurrensen i din bransch hög kan det räcka med att välja ut de tre eller fyra allra främsta.

En väl utförd konkurrentanalys mynnar ofta ut i en hel del data. För att organisera datan på ett effektivt sätt är det en god idé att göra en SWOT-analys. SWOT är en akronym för Strenghts, Weaknesses, Opportunities och Threaths (styrkor, svagheter, möjligheter och hot på svenska). SWOT-analysen är ett verktyg som konkretiserar och sammanfattar den mest viktiga informationen.

Slutligen bör resultatet av konkurrensanalysen leda till att ditt företag identifierar en konkurrenskraftig position på marknaden.

Kunskapspartner_processorganisation
Carl-Henric Nilsson

Hur jobbar Kunskapspartner med konkurrentanalyser?

I syfte att öka kunskapen om konkurrensen på just er marknad erbjuder Kunskapspartner att bistå hjälp med konkurrentanalyser. Analysen leds av våra konsulter och mynnar ut i en dynamisk och objektiv kartläggning av konkurrensen. Vi har ett unikt team av konsulter som arbetar med konkurrentanalyser inom flera sektorer. 

Utifrån er verksamhet och frågeställning tar vi fram de bästa förutsättningarna för en lyckad och givande konkurrentanalys. Med unika verktyg analyseras konkurrensen ur olika synvinklar: 

  • Identifiering och djupgående beskrivning av konkurrenter 
  • HIGH vs LOW konkurrens
  • Överblick av målmarknad
  • Detaljer gällande hur er produkt skiljer sig från konkurrenter
  • Jämförelse av prissättningsmodeller
  • Beskrivning av kundernas omdömen för respektive konkurrent.
  • Analys av marknadsföringsstrategier

Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation runt om våra analyser så att ni kan fokusera på att förbättra er verksamhet. Vi blandar analys med diskussioner och använder oss av kreativa metoder för att hitta värdefull information. Efter en analys i får hjälper vi er reflektera kring innehållet och vad det innebär för er verksamhet.