fbpx

Vad är behovet av kundanalyser?

Som företagare kan det finnas begränsade sälj- och marknadsföringsresurser som krävs för att fokus måste därför ligga på kunder och prospekt som ger mest tillbaka. I det prioriteringsarbete krävs att kunna besvara vilka kunder företaget ska fokusera på. Genom att skaffa djupgående förståelse för drivkrafter, behov och önskemål som era kunder har när de tar sina köpbeslut, kan du effektivisera din sälj- och marknadsföringsstrategi samt bättre segmentera kunderna utifrån drivkrafter och intressen. Rätt typ av marknadsföring till rätt typ av målgrupp helt enkelt. Men det finns en utmaning att som företag bibehålla ett objektivt förhållande i analysens genomförande. Mot denna bakgrund kan det vara en god ide att ta hjälp och få råd av utomstående aktörer som är experter på analyser.

Kunskapspartner_digital_möteskultur

Varför bör jag arbeta med kundanalyser?

På en marknad med hög konkurrens är det essentiellt att beslutsunderlaget är faktabaserat, ändå är det många företag som fattar beslut på magkänsla. För att arbeta faktabaserat behövs fakta och företaget behöver genomföra en kundanalys. Kundanalyser är viktigt eftersom den leder till att strategiska aktiviteter som kundrekrytering, kundutveckling och motverkande av kundavhopp optimeras.

Hur kan jag arbeta med kundanalyser?

När du arbetar med en kundanalys är det viktigt att fastställa syftet och hur resultatet avses användas. När syftet och användningsområdet är fastställt behöver du formulera frågeställningar. Följande frågor bör besvaras i kundanalysen: 

  • Vilka är våra kunder?
  • Vilka är våra nya kunder?
  • Vilka är våra viktigaste kunder?
  • Vilka kunder har vi förlorat?
  • Vilka kunder har vunnits tillbaka?
  • Stämmer responderande målgrupp överens med tänkt målgrupp?
  • Hur lönsamma är enskilda kunder och kundgrupper? 
  • Vilken frukt är lågt hängande, dvs var finns minsta motståndet för intäktsökningar?

En kundanalys bör genomföras kontinuerligt med jämna mellanrum för att säkerställa att ni hela tiden jobbar på rätt spår. Därtill fyller aktivt arbete med kundanalyser ett annat behov, nämligen att hela tiden kunna dra rätt slutsatser och kontinuerligt validera er strategi.

Kunskapspartner_region_skåne

Hur jobbar Kunskapspartner med kundanalyser?

I syfte att öka kunskapen om just er kunder erbjuder Kunskapspartner att bistå hjälp med kundanalyser. Analysen leds av våra konsulter och mynnar ut i en dynamisk och objektiv kartläggning av kunderna. Vi har ett unikt team av konsulter som arbetar med kundanalyser inom flera sektorer. 

Utifrån er verksamhet och frågeställning tar vi fram de bästa förutsättningarna för en lyckad och givande kundanalys. Vi hjälper er extrahera det viktigaste i er kunddata och med unika verktyg analyseras och berikas denna data så att ert företag kan använda den i er dagliga arbete med sälj- och marknadsföring. 

Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation runt om våra analyser så att ni kan fokusera på att förbättra er verksamhet. Vi blandar analys med diskussioner och använder oss av kreativa metoder för att hitta värdefull information. Efter en analys i får hjälper vi er reflektera kring innehållet och vad det innebär för er verksamhet.