Digitalisering, marknad och sälj
Se videon ovan som beskriver vad en digital strategi är.
En digital strategi med Digital Scorecard som vägvisaren
Den digitala världen är här för att stanna. Medan digitalisering av operationella förbättringar är i ständig rörelse, är även digitala strategier ut mot kunder (B2C) och företag (B4B) likväl så viktiga. Digitaliseringens utveckling har både underlättat att arbeta mer digitalt och det har även lett till utmaningar i form av vilka digitala verktyg och tjänster som passar respektive verksamhet. Därmed har en digital strategi aldrig varit så viktig för ett företag, som det tillsynes är idag. När vi pratar om digital strategi, handlar det att få ett helhetsperspektiv som formar och kopplar samman företagets digitala sälj- och marknadsföringsaktiviteter. Med denna utgångspunkt kan företag få en mer passande, realistisk och aktuell översikt på vad en riktig digital strategi faktiskt handlar om.
Över 20 års samlad erfarenhet
Hjälpt över 200 företag och organisationer
Över 350 levererade projekt
Se videon ovan som beskriver vad Digital Scorecard är.
Vad är Digital Scorecard?
Digital Scorecard är ett internationellt ramverk och en affärsmodell som säkerställer en helhetsbild över verksamhetens digitala marknadsföring och säljaktiviteter. Ramverket används för att dels få en nulägesbild över hur det ser ut idag, samt för att kartlägga en verksamhets digitala strategi framåt. Digital Scorecard lanserades i Sverige 2016 och används för skapa en tydlig bild över nuläget och få en strukturerad handlingsplan inom tre huvudprocesser:
- Hur ni genererar leads (potentiella kunder).
- Hur ni konverterar era leads till kunder.
- Hur ni arbetar med befintliga kunder i eftersäljprocessen.
Vilka utmaningar finns i att inte ha en digital strategi?
Det har aldrig varit enklare att arbeta med digital marknadsföring och försäljning på ett systematiskt sätt. Digitala verktyg, tjänster, kunskap och information finns tillgängligt för oss med minsta möjliga resurser. Vi kan lära oss om SEO, sociala kanaler, hemsidor, och implementera alla taktiska metoder och lösningar som finns. Ni kan även komma väldigt långt med mer ad-hoc betonat arbete i den digitala miljön.
Samtidigt har det aldrig varit svårare för företag att definiera en röd tråd i de digitala processerna, skapa samsyn mellan olika avdelningar i hur affärsprocesserna fungerar, och hur ledningsgruppen får en god förståelse för hur vi attraherar kunder.
Dessa utmaningar är grunden till varför en digital strategi behövs och säkerställa att vi gör rätt saker, vid rätt tidpunkt i kundens köpresa, och som framförallt leder till affärer.


Hur kan mitt team bygga en tydlig digital strategi?
En digital strategi bör svara på tre konkreta frågor; Hur ser det ut idag? Hur vill vi att det ska vara?, och hur går vi från nuläge, till börläge? Inom dessa tre frågor ingår det en hel del arbete som behöver utföras:
1. Hur ser det ut idag?
På den första frågan kan vi göra en enkel utvärdering över befintliga aktiviteter och komma överens om vad som fungerar bra, och vad vi skulle vilja förbättra kring våra marknadsföring och säljprocesser. En digital scorecard analys kan också vara ett bra verktyg att använda för att få en god bild av nuläget.
2. Hur vill vi att det ska vara?
I den andra frågan så brukar kundresan vara ett verktyg som fångar upp alla de steg som behövs för en digitala strategi som är i linje med hur kunderna tänker. Med en kartläggning av kundresan skapar vi dels en bättre förståelse för kundens perspektiv (ett utifrån och in tänk) som är väldigt värdefull för att skapa tydliga digitala aktiviteter.
3. Gå från nuläge till börläge?
I det tredje steget ligger fokus på att ta fram konkreta förbättringsförslag, som mynnar ut från nulägesbilden och kundresan. Med det tredje steget på plats, en handlingsplan, så är vi väl rustade med en tydlig digital strategi, och redo att implementera noggrant genomtänkta aktiviteter och actions som bolaget behöver i sin digitala agenda.
Hur kan vi hjälpa er?
På Kunskapspartner arbetar vi med verktyget Digital Scorecard för att vägleda och facilitera arbetssätt och metoder, där ni som företag får möjligheten att skapa en tydlig digital strategi. Vi är certifierade rådgivare och nationella representanter i Sverige för Digital Scorecard, vilket innebär att vi väver samman affärsstrategi, digitala processer, samt marknadsföring och försäljning.
Arbetsprocessen är indelad i fyra konkreta delar, där vi kan vägleda ert team genom illustrationen nedan. Ett större digitalt utvecklingsprojekt med Digital Scorecard kan ta allt mellan 3-6 månader, där vi blandar gemensamma workshops, med individuella avstämningar. Du kan bläddra dig igenom de fyra olika delarna nedan:

Digital Scorecard kallas även nulägesanalysen som kartlägger hur väl ert företag arbetar med digital sälj och marknadsföring. Syftet med Digital Scorecard är att skapa en objektiv bild för hur er verksamhet arbetar med sina digitala aktiviteter. Med en tydlig bild över nuläget, kan ert företag få en god koll på vad som behöver fokus inom tre huvudprocesser: hur ni genererar leads (potentiella kunder), hur ni konverterar era leads till kunder, och hur ni arbetar med befintliga kunder i eftersäljprocessen.
Kundresan är en kreativ och strukturerad process som går ut på att förstå era kunders köpresa. Rent praktiskt går det ut på att förstå era kunders behov, vad som driver de till att interagera med er verksamhet, och framförallt varför de bestämmer sig att bli kunder. Genom att kartlägga och definiera hur era kunder tänker kan ert företag bemöta kundens behov.
Med en utförd Digital Scorecard analys och definierad kundresa, kommer ert företag vara rustade för en grundlig nulägesbild som sedan kan gå över till en handlingsplan för er digitala strategi. Handlingsplanen blir startskottet på implementeringen av strategin och bidrar till en målbild för att komma igång med ert företags digitala utvecklingsmöjligheter.
Implementeringen av den gemensamma planen är där det bär eller brister för företag. Det är den mest utmanande delen av att levandegöra den digitala strategin. I detta steg bistår vi med stöd och uppföljning för att underlätta implementeringen. Det viktiga i en digital scorecard process är att förstå vikten av en kontinuerlig utvecklings- och utvärderingsprocess.
Vad kan er verksamhet uppnå genom ett utvecklingsprojekt med digital scorecard som vägvisare?
Arbetsprocessen för Digital Scorecard grundar sig i att supporta företag som vill hitta en röd tråd i sitt digitala arbete. Det kan vara en ledningsgrupp som vill skapa samsyn i arbetet, eller ett marknadsföring, sälj och kommunikationsteam som vill säkerställa att arbetsprocesserna mellan varandra fungera smidigt. Arbetet passar allt från små företag och team som kontinuerligt vill förbättra arbetsmetoder, eller mellanstora bolag och team som behöver mer dedikerade insatser för att starta en förändringsprocess.
Då ser vi till att vägleda ledningsgrupp eller arbetsteam i fyra konkreta moment, som säkerställer att vi uppnår följande resultat:
- Bättre underlag till beslutsfattare som förstår vilka de digitala behoven är
- Använd Digital Scorecard för att följa upp och se resultatet av ditt arbete
- Utvecklad förmåga att attrahera nya leads
- Håller dig uppdaterad på digital utveckling
Vill ni veta hur Digital Scorecard fungerar i praktiken? Vi har tagit fram en enklare undersökning som hjälper er att komma in i arbetsprocessen.

Vad kan vi förvänta oss av ett utvecklingsprojekt i digitalisering, marknad och sälj?

Strategisk marknadsföring som når och tilltalar er kundkrets.

Konkurrensfördel på er marknad och ökad försäljning genom digitala verktyg och tekniker.

Förbättrat kundengagemang och konverteringsgrad genom gripbara strategier.
Kunskapspartner AB
Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!
IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund