Över 20 års samlad erfarenhet
Hjälpt över 200 företag och organisationer
Över 350 levererade projekt
Hur kan mitt team bygga en tydlig digital strategi?
En digital strategi bör svara på tre konkreta frågor; Hur ser det ut idag? Hur vill vi att det ska vara?, och hur går vi från nuläge, till börläge? Inom dessa tre frågor ingår det en hel del arbete som behöver utföras:
1. Hur ser det ut idag?
På den första frågan kan vi göra en enkel utvärdering över befintliga aktiviteter och komma överens om vad som fungerar bra, och vad vi skulle vilja förbättra kring våra marknadsföring och säljprocesser. En digital scorecard analys kan också vara ett bra verktyg att använda för att få en god bild av nuläget.
2. Hur vill vi att det ska vara?
I den andra frågan så brukar kundresan vara ett verktyg som fångar upp alla de steg som behövs för en digitala strategi som är i linje med hur kunderna tänker. Med en kartläggning av kundresan skapar vi dels en bättre förståelse för kundens perspektiv (ett utifrån och in tänk) som är väldigt värdefull för att skapa tydliga digitala aktiviteter.
3. Gå från nuläge till börläge?
I det tredje steget ligger fokus på att ta fram konkreta förbättringsförslag, som mynnar ut från nulägesbilden och kundresan. Med det tredje steget på plats, en handlingsplan, så är vi väl rustade med en tydlig digital strategi, och redo att implementera noggrant genomtänkta aktiviteter och actions som bolaget behöver i sin digitala agenda.
Digital Scorecard kallas även nulägesanalysen som kartlägger hur väl ert företag arbetar med digital sälj och marknadsföring. Syftet med Digital Scorecard är att skapa en objektiv bild för hur er verksamhet arbetar med sina digitala aktiviteter. Med en tydlig bild över nuläget, kan ert företag få en god koll på vad som behöver fokus inom tre huvudprocesser: hur ni genererar leads (potentiella kunder), hur ni konverterar era leads till kunder, och hur ni arbetar med befintliga kunder i eftersäljprocessen.
Hur kan vi hjälpa er?
På Kunskapspartner arbetar vi med verktyget Digital Scorecard för att vägleda och facilitera arbetssätt och metoder, där ni som företag får möjligheten att skapa en tydlig digital strategi. Vi är certifierade rådgivare och nationella representanter i Sverige för Digital Scorecard, vilket innebär att vi väver samman affärsstrategi, digitala processer, samt marknadsföring och försäljning.
Arbetsprocessen är indelad i fyra konkreta delar, där vi kan vägleda ert team genom illustrationen nedan. Ett större digitalt utvecklingsprojekt med Digital Scorecard kan ta allt mellan 3-6 månader, där vi blandar gemensamma workshops, med individuella avstämningar. Du kan bläddra dig igenom de fyra olika delarna till höger:
Vad kan vi förvänta oss av ett utvecklingsprojekt i digitalisering, marknad och sälj?
Strategisk marknadsföring som når och tilltalar er kundkrets.
Konkurrensfördel på er marknad och ökad försäljning genom digitala verktyg och tekniker.
Förbättrat kundengagemang och konverteringsgrad genom gripbara strategier.