fbpx
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Kunskapspartner i Lund
  • Strategisk affärsutveckling
  • Våra tjänster
    • Nulägesanalyser
    • Workshops
    • Utvecklingsprojekt
    • Priser
  • Om oss
    • Om Kunskapspartner
    • Vårt team
    • Kontakt
  • Kunskap och inspiration
  • Kontakt
  • Menu Menu
  • Digitalisering
    • Affärsmannaskap
    • Digital scorecard
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Marknadssegmentering
    • Värdebaserad prissättning
  • Förändring
    • Affärsmannaskap
    • Balanced scorecard
    • Business model canvas
    • Digital scorecard
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Processkartläggning
    • Strategisk agenda
    • Value proposition canvas
  • Kommunikation
    • Digital scorecard
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Leanspelet
    • Marknadssegmentering
    • Möteskultur
    • Value proposition canvas
    • Värdebaserad prissättning
  • Ledarskap
    • Affärsmannaskap
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Möteskultur
  • Teamutveckling
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Möteskultur

Business model canvas

Vad är Business model canvas?

Business Model Canvas (BMC) är en strategimodell som bygger på att genomlysa verksamhetens affärsmodell och affärsidé. Modellen används av både uppstartsbolag som behöver utföra en genomlysning av verksamhetens affärsmodell, eller av befintliga verksamheter som behöver se över sin affärsmodell, samt uppdatera den utifrån nya förutsättningar som kan ha uppstått.

Kunskapspartner_hållbarhetsstrategi_miniatyr

Varför behövs business model canvas?

En affärsmodell eller en affärsidé bör svara på specifika frågor som berör verksamheten, bland annat: Vilka är vi, Vilka är våra kunder, vad erbjuder vi våra kunder, och hur tjänar verksamheten pengar på det vi gör. Det kan ofta vara olika uppfattningar i ledningsgruppen om dessa frågor och ibland har styrelsen och ägare andra tankar. Detta leder till att otydlighet uppstår, vilket i sin tur påverkar resten av verksamheten som ska utföra det operativa arbetet. För att enas kring affärsmodellen och affärsidén kan det vara bra att ta in en extern och neutral part som vägleder teamet.

Varför är det viktigt med en tydlig affärsmodell?

Att ta fram en affärsmodell som är tydlig och innehåller rätt prioriteringar kan kännas som en stor utmaning. Det påverkar flera intressenter och har till syfte att vägleda företaget framåt. Att arbeta med företagets affärsmodell är som att justera i bolagets DNA, vilket skall göras med försiktighet och medvetenhet. Riskerna för att ha en otydlig affärsmodell kan påverka företaget permanent försämra sina resultat och sin långsiktiga konkurrensförmåga, därför att de drabbas av:

  • Mindre motivation och engagemang som försämrar företagskulturen.
  • Bortkastad energi och slöseri av resurser på företaget.
  • Missade tillfällen till innovation, tillväxt och lärande.
  • Upprepning av misslyckade strategier, som leder till villrådighet och initiativlöshet.
  • Lägre lönsamhet i företaget.
Kunskapspartner_strategi2

“I arbetet med att formulera och sätta strategin för Läckeby Water Group tog vi hjälp av Kunskapspartner. De strukturerade och drev arbetet tillsammans med Ledningsgruppen. Arbetet resulterade i en enad och tydlig väg framåt för hela Läckeby Water Group. Strategin har summerats i en användarvänlig strategisk agenda, som vi är mycket nöjda med. Med Kunskapspartners breda kompetens och inspirerande arbetssätt har vi hållit tempo i genomförandet och kvalitet i slutresultatet.“

Peter HjelmLäckeby Water

”Kunskapspartner var en handfast medspelare som snappade upp minsta avoghet. De tillät aldrig att ledningsgruppen missade något. Att på detta vis få en genomtänkt strategisk agenda, samt en metodik för att kommunicera den, har varit avgörande för oss. När sedan anställda lyste upp och började ställa frågor, då kände jag att vårt hårda förberedelsearbete varit fullständigt ovärderligt. Ett sådant starkt resultat  hade vi aldrig uppnått utan Kunskapspartner, och idag kan vi fortsätta detta arbete själva.”

Lennart AlbertssonKemira Kemi
FöregåendeNästa

Hur kan jag arbeta med BMC?

Att arbeta med Business Model Canvas går ut på att samla de individer som har möjlighet att ge konkret insyn i verksamhetens affärsmodell och affärsidé. Ni kan ladda ner en enkel BMC canvas. Det första steget går ut på att definiera värdet som er affärsidé bygger på. Om ni har svårt att komma igång med denna del, kan ni alltid titta på Value Proposition Canvas (VPC) och gå igenom stegen för det. Därefter behöver ni identifiera vilka kundgrupper ni kan leverera värdet för och sedan hur ni ska göra det. Den andra delen går ut på att utvärdera hur ni arbetar med att skapa värdet som affärsidén bygger på, vad behövs för att faktiskt leverera det och framförallt om ni behöver några samarbetspartners för att lyckas leverera värdet. Det sista och tredje steget bygger på att utvärdera hur ni ska tjäna pengar på affärsmodellen, dvs. hur intäkt- och kostnadsstrukturen ser ut. 

Det svåraste med en strategi är att alla medarbetare tar till sig strategin så att den genomsyrar hela organisationen. Detta görs genom att förenkla och bryta ner strategin till minst antal komponenter som är viktiga för verksamheten att känna till.

Kunskapspartner_hållbarhetsstrategi_miniatyr
Kunskapspartner_processkartläggning_miniatyr

Hur går en workshop i BMC till med Kunskapspartner?

Med en workshop i Business Model Canvas, som involverar beslutsfattare i verksamheten, kan ni få en tydlig strategi, struktur och styrning med relativt enkla medel. Med en affärsmodell och affärsidé som involverar ert team, kan ni skapa engagemang, förtroende och en stark känsla av delaktighet. 

Kunskapspartner hjälper till att facilitera processen och arbetsmötet så att ni kan fokusera på arbetsuppgiften och att vara deltagare i workshopen. Med vår workshop kan er affärsmodell och affärsidé få den tydlighet som verksamheten behöver. Worskhopen kan utföras under en halvdag, eller en heldag tillsammans.

Vad kan vi förvänta oss av en workshop i business model canvas?

En enkel kartläggning av de viktigaste komponenterna i en affärsmodell.

En visuell representation affärsmodellen, som gör det lättare att förstå.

En flexibel modell som kan anpassas för olika företag och branscher.

Är ni intresserade av att höra mer om business model canvas, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!

Kontakta oss
  • Affärsmannaskap
  • Balanced scorecard
  • Business model canvas
  • Digital scorecard
  • DISC-analys
  • Feedback
  • Högpresterande team
  • Kärnvärden och värdeord
  • Kundprofil och personas
  • Kundresa
  • Leanspelet
  • Måldefinition och målstyrning
  • Marknadssegmentering
  • Möteskultur
  • Processkartläggning
  • Strategisk agenda
  • Value proposition canvas
  • Värdebaserad prissättning

Kunskapspartner AB

Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!

IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund

HITTA TILL OSS   |   KONTAKTA OSS 

 

 

 

© Copyright Kunskapspartner AB
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Scroll to top

Denna hemsida använder sig utav "cookies". Genom att navigera på denna hemsida så har du även möjlighet att ta del av vår integritetspolicy. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Läs merI agree

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Integritetspolicy
Accept settingsHide notification only