fbpx
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Kunskapspartner i Lund
  • Strategisk affärsutveckling
  • Våra tjänster
    • Nulägesanalyser
    • Workshops
    • Utvecklingsprojekt
    • Priser
  • Om oss
    • Om Kunskapspartner
    • Vårt team
    • Kontakt
  • Kunskap och inspiration
  • Kontakt
  • Menu Menu
  • Digitalisering
    • Affärsmannaskap
    • Digital scorecard
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Marknadssegmentering
    • Värdebaserad prissättning
  • Förändring
    • Affärsmannaskap
    • Balanced scorecard
    • Business model canvas
    • Digital scorecard
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Processkartläggning
    • Strategisk agenda
    • Value proposition canvas
  • Kommunikation
    • Digital scorecard
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Leanspelet
    • Marknadssegmentering
    • Möteskultur
    • Value proposition canvas
    • Värdebaserad prissättning
  • Ledarskap
    • Affärsmannaskap
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Möteskultur
  • Teamutveckling
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Möteskultur

Digital scorecard

Vad är Digital Scorecard?

Digital Scorecard är ett ramverk som säkerställer att er verksamhet får en helhetsbild över hur era digitala marknadsföring och säljaktiviteter hänger ihop med varandra. 

Ramverket används även som en nulägesanalys, där ert företag kan få en tydlig nulägesbild över vad som fungerar bra och mindre bra idag. Nulägesanalysen används sedan för att arbeta fram förbättringsförslag inom ert team. Detta kan antingen göras i en workshop eller ett större utvecklingsprojekt som berör Digitalisering och framtagning av en digital strategi.

En kort video om Digital Strategi och Digital Scorecard ramverket

Kunskapspartner_processkartläggning_miniatyr

Hur fungerar själva ramverket Digital Scorecard?

Som ramverk innehåller Digital Scorecard tre huvudprocesser, som besvarar på tre frågor: 

  1. Hur ni genererar leads (potentiella kunder)?
  2. Hur ni konverterar leads till betalande kunder?
  3. Hur ni följer upp och skapar mervärde för betalande kunder i eftersäljprocessen?

Hur ni genererar leads (potentiella kunder)?

De viktigaste delarna i att generera leads, grundar sig i att ha en god kännedom om vem eller vilka kundprofiler er verksamhet har. Som verksamhet behöver ni även veta vilka målgrupper ni skapar ett värde för, vilka konkreta behov som ni kan bemöta genom era produkter och tjänster, och samtidigt göra det enkelt för era kunder att känna igen sig i det ni erbjuder. Med Digital Scorecard ramverket kan ni börja ifrågasätta hur ni jobbar med dessa frågor idag, och se till att ni har en plan för hur de ska besvaras. 

Kunskapspartner_strategi_miniatyr

Hur ni konverterar våra leads till betalande kunder?

Säljprocesser har blivit alltmer komplicerade idag. Kunder vill idag hellre samla information på egen hand, än att interagera med en säljrepresentant. De tar ofta längre tid på sig att köpa de produkter eller tjänster som de önskar, och därmed behöver ni även ta hänsyn till denna förändring av köpprocesser. Med Digital Scorecard ramverket kan ni se till att kartlägga säljprocesserna på ett tydligt sätt, så att hela verksamheten förstår hur uppföljning med intresserade kunder kan ske, för att säkerställa att ni vägleder era kunder till ett köp. 

Hur ni följer upp och skapar mervärde för betalande kunder i eftersäljprocessen?

Den tredje och sista huvudprocessen handlar om hur ni följer upp med betalande kunder, och genuint intresserar er i deras behov. Eftersälj går ut på att fortsätta skapa förtroende och en god relation med era kunder, som sedan leder till att rekommendera eller referera era produkter och tjänster till nya potentiella kunder. Företag glömmer ofta bort att följa upp med befintliga kunder, och jagar istället nya potentiella kunder kontinuerligt. Med Digital Scorecard ramverket kan ni få en god förståelse för vad som är viktigt för era befintliga kunder, och på så vis veta hur ni ska ha en tydlig och systematisk uppföljningsprocess som leder till referenser och merförsäljning.

Kunskapspartner_hållbarhetsstrategi_miniatyr
Kunskapspartner_processorganisation

Hur används Digital Scorecard som nulägesanalys?

Digital Scorecard är även en digital nulägesanalys, där ni som ledningsgrupp eller team kan besvara ett frågebatteri med över 100 frågor. Era svar leder till en tydlig nulägesanalys som indikerar vad som fungerar bra, och vad som fungerar mindre bra inom de tre huvudprocesserna; lead generation, lead to sales och after sales. Nulägesanalysen brukar vara startpunkten för ett digitalt utvecklingsprojekt tillsammans med oss på Kunskapspartner, eller underlag för en workshop där frågorna från analysen kan diskuteras mer i detalj. Med nulägesanalysen kan er ledningsgrupp eller marknad- och sälteam få en bättre förståelse för hur ni ska arbeta med digital utveckling, och därmed ha en tydlig bild över era förbättringsområden.

Hur kan en workshop i Digital Scorecard hjälpa er verksamhet?

Det enklaste sättet att komma igång med Digital Scorecard, är att först utföra nulägesanalysen, och därefter boka in en workshop som går igenom innehållet och underlaget. Under workshopen kan vi på Kunskapspartner vägleda och facilitera er ledningsgrupp eller team på ett tydligt och strukturerat sätt. Under workshopen går vi igenom nulägesanalysen tillsammans med er, diskuterar de förbättringsförslag som analysen ger, och skapar en samsyn i vägen framåt. Vi diskuterar även kundresan och hur era kundprofiler tänker vid deras köpprocessen. 

Efter workshopen kommer ni ha en tydlig bild över de åtgärder som behövs för er verksamhet, med ett gemensamt språk och ramverk som ligger till grund för arbetet. Vill ni därefter få stöd i ett större digitalt affärsutvecklingsprojekt, så kan våra rådgivare även ta fram en process för vägledning i ett större projekt. 

Workshopen passar ledningsgrupper för små verksamheter som vill skapa samsyn i verksamhetens digitala arbete, eller marknadsförings- och säljteam som behöver hitta en tydlig arbetsmetodik för hur den digitala marknadsföringen ska leda till tydligare och bättre säljprocesser. Om ni vill veta mer om Digital Scorecard som ramverk, nulägesanalys eller workshop – ladda ner vårt produktblad för mer information eller kontakta oss på Kunskapspartner direkt.

Testa era digitala aktiviteter nu

Vad kan vi förvänta oss av en workshop i digital scorecard?

Ett gemensamt språk kring Digital sälj och marknadsföring.

En röd tråd i det digitala arbetet.

Förbättrad synlighet kring verksamhetens actions inom digital.

1. Digital Scorecard analys

Digital Scorecard kallas även nulägesanalysen som kartlägger hur väl ert företag arbetar med digital sälj och marknadsföring. Syftet med Digital Scorecard är att skapa en objektiv bild för hur er verksamhet arbetar med sina digitala aktiviteter. Med en tydlig bild över nuläget, kan ert företag få en god koll på vad som behöver fokus inom tre huvudprocesser: hur ni genererar leads (potentiella kunder), hur ni konverterar era leads till kunder, och hur ni arbetar med befintliga kunder i eftersäljprocessen. 

2. Kundresan

Kundresan är en kreativ och strukturerad process som går ut på att förstå era kunders köpresa. Rent praktiskt går det ut på att förstå era kunders behov, vad som driver de till att interagera med er verksamhet, och framförallt varför de bestämmer sig att bli kunder. Genom att kartlägga och definiera hur era kunder tänker kan ert företag bemöta kundens behov.

3. En gemensam handlingsplan

Med en utförd Digital Scorecard analys och definierad kundresa, kommer ert företag vara rustade för en grundlig nulägesbild som sedan kan gå över till en handlingsplan för er digitala strategi. Handlingsplanen blir startskottet på implementeringen av strategin och bidrar till en målbild för att komma igång med ert företags digitala utvecklingsmöjligheter.

4. Implementation

Implementeringen av den gemensamma planen är där det bär eller brister för företag. Det är den mest utmanande delen av att levandegöra den digitala strategin. I detta steg bistår vi med stöd och uppföljning för att underlätta implementeringen. Det viktiga i en digital scorecard process är att förstå vikten av en kontinuerlig utvecklings- och utvärderingsprocess.

Testa hur väl ert företag arbetar med digital sälj- och marknadsföring

Är ni intresserade av att höra mer om vårt digital scorecard, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!

Kontakta oss
  • Affärsmannaskap
  • Balanced scorecard
  • Business model canvas
  • Digital scorecard
  • DISC-analys
  • Feedback
  • Högpresterande team
  • Kärnvärden och värdeord
  • Kundprofil och personas
  • Kundresa
  • Leanspelet
  • Måldefinition och målstyrning
  • Marknadssegmentering
  • Möteskultur
  • Processkartläggning
  • Strategisk agenda
  • Value proposition canvas
  • Värdebaserad prissättning

Kunskapspartner AB

Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!

IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund

HITTA TILL OSS   |   KONTAKTA OSS 

 

 

 

© Copyright Kunskapspartner AB
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Scroll to top

Denna hemsida använder sig utav "cookies". Genom att navigera på denna hemsida så har du även möjlighet att ta del av vår integritetspolicy. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Läs merI agree

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Integritetspolicy
Accept settingsHide notification only