Digital scorecard
Vad är Digital Scorecard?
Digital Scorecard är ett ramverk som säkerställer att er verksamhet får en helhetsbild över hur era digitala marknadsföring och säljaktiviteter hänger ihop med varandra.
Ramverket används även som en nulägesanalys, där ert företag kan få en tydlig nulägesbild över vad som fungerar bra och mindre bra idag. Nulägesanalysen används sedan för att arbeta fram förbättringsförslag inom ert team. Detta kan antingen göras i en workshop eller ett större utvecklingsprojekt som berör Digitalisering och framtagning av en digital strategi.
En kort video om Digital Strategi och Digital Scorecard ramverket

Hur fungerar själva ramverket Digital Scorecard?
Som ramverk innehåller Digital Scorecard tre huvudprocesser, som besvarar på tre frågor:
- Hur ni genererar leads (potentiella kunder)?
- Hur ni konverterar leads till betalande kunder?
- Hur ni följer upp och skapar mervärde för betalande kunder i eftersäljprocessen?
Hur ni genererar leads (potentiella kunder)?
De viktigaste delarna i att generera leads, grundar sig i att ha en god kännedom om vem eller vilka kundprofiler er verksamhet har. Som verksamhet behöver ni även veta vilka målgrupper ni skapar ett värde för, vilka konkreta behov som ni kan bemöta genom era produkter och tjänster, och samtidigt göra det enkelt för era kunder att känna igen sig i det ni erbjuder. Med Digital Scorecard ramverket kan ni börja ifrågasätta hur ni jobbar med dessa frågor idag, och se till att ni har en plan för hur de ska besvaras.


Hur ni konverterar våra leads till betalande kunder?
Säljprocesser har blivit alltmer komplicerade idag. Kunder vill idag hellre samla information på egen hand, än att interagera med en säljrepresentant. De tar ofta längre tid på sig att köpa de produkter eller tjänster som de önskar, och därmed behöver ni även ta hänsyn till denna förändring av köpprocesser. Med Digital Scorecard ramverket kan ni se till att kartlägga säljprocesserna på ett tydligt sätt, så att hela verksamheten förstår hur uppföljning med intresserade kunder kan ske, för att säkerställa att ni vägleder era kunder till ett köp.
Hur ni följer upp och skapar mervärde för betalande kunder i eftersäljprocessen?
Den tredje och sista huvudprocessen handlar om hur ni följer upp med betalande kunder, och genuint intresserar er i deras behov. Eftersälj går ut på att fortsätta skapa förtroende och en god relation med era kunder, som sedan leder till att rekommendera eller referera era produkter och tjänster till nya potentiella kunder. Företag glömmer ofta bort att följa upp med befintliga kunder, och jagar istället nya potentiella kunder kontinuerligt. Med Digital Scorecard ramverket kan ni få en god förståelse för vad som är viktigt för era befintliga kunder, och på så vis veta hur ni ska ha en tydlig och systematisk uppföljningsprocess som leder till referenser och merförsäljning.


Hur används Digital Scorecard som nulägesanalys?
Digital Scorecard är även en digital nulägesanalys, där ni som ledningsgrupp eller team kan besvara ett frågebatteri med över 100 frågor. Era svar leder till en tydlig nulägesanalys som indikerar vad som fungerar bra, och vad som fungerar mindre bra inom de tre huvudprocesserna; lead generation, lead to sales och after sales. Nulägesanalysen brukar vara startpunkten för ett digitalt utvecklingsprojekt tillsammans med oss på Kunskapspartner, eller underlag för en workshop där frågorna från analysen kan diskuteras mer i detalj. Med nulägesanalysen kan er ledningsgrupp eller marknad- och sälteam få en bättre förståelse för hur ni ska arbeta med digital utveckling, och därmed ha en tydlig bild över era förbättringsområden.
Hur kan en workshop i Digital Scorecard hjälpa er verksamhet?
Det enklaste sättet att komma igång med Digital Scorecard, är att först utföra nulägesanalysen, och därefter boka in en workshop som går igenom innehållet och underlaget. Under workshopen kan vi på Kunskapspartner vägleda och facilitera er ledningsgrupp eller team på ett tydligt och strukturerat sätt. Under workshopen går vi igenom nulägesanalysen tillsammans med er, diskuterar de förbättringsförslag som analysen ger, och skapar en samsyn i vägen framåt. Vi diskuterar även kundresan och hur era kundprofiler tänker vid deras köpprocessen.
Efter workshopen kommer ni ha en tydlig bild över de åtgärder som behövs för er verksamhet, med ett gemensamt språk och ramverk som ligger till grund för arbetet. Vill ni därefter få stöd i ett större digitalt affärsutvecklingsprojekt, så kan våra rådgivare även ta fram en process för vägledning i ett större projekt.
Workshopen passar ledningsgrupper för små verksamheter som vill skapa samsyn i verksamhetens digitala arbete, eller marknadsförings- och säljteam som behöver hitta en tydlig arbetsmetodik för hur den digitala marknadsföringen ska leda till tydligare och bättre säljprocesser. Om ni vill veta mer om Digital Scorecard som ramverk, nulägesanalys eller workshop – ladda ner vårt produktblad för mer information eller kontakta oss på Kunskapspartner direkt.
Vad kan vi förvänta oss av en workshop i digital scorecard?

Ett gemensamt språk kring Digital sälj och marknadsföring.

En röd tråd i det digitala arbetet.

Förbättrad synlighet kring verksamhetens actions inom digital.
Digital Scorecard kallas även nulägesanalysen som kartlägger hur väl ert företag arbetar med digital sälj och marknadsföring. Syftet med Digital Scorecard är att skapa en objektiv bild för hur er verksamhet arbetar med sina digitala aktiviteter. Med en tydlig bild över nuläget, kan ert företag få en god koll på vad som behöver fokus inom tre huvudprocesser: hur ni genererar leads (potentiella kunder), hur ni konverterar era leads till kunder, och hur ni arbetar med befintliga kunder i eftersäljprocessen.
Kundresan är en kreativ och strukturerad process som går ut på att förstå era kunders köpresa. Rent praktiskt går det ut på att förstå era kunders behov, vad som driver de till att interagera med er verksamhet, och framförallt varför de bestämmer sig att bli kunder. Genom att kartlägga och definiera hur era kunder tänker kan ert företag bemöta kundens behov.
Med en utförd Digital Scorecard analys och definierad kundresa, kommer ert företag vara rustade för en grundlig nulägesbild som sedan kan gå över till en handlingsplan för er digitala strategi. Handlingsplanen blir startskottet på implementeringen av strategin och bidrar till en målbild för att komma igång med ert företags digitala utvecklingsmöjligheter.
Implementeringen av den gemensamma planen är där det bär eller brister för företag. Det är den mest utmanande delen av att levandegöra den digitala strategin. I detta steg bistår vi med stöd och uppföljning för att underlätta implementeringen. Det viktiga i en digital scorecard process är att förstå vikten av en kontinuerlig utvecklings- och utvärderingsprocess.
Testa hur väl ert företag arbetar med digital sälj- och marknadsföring
Är ni intresserade av att höra mer om vårt digital scorecard, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!
- Affärsmannaskap
- Balanced scorecard
- Business model canvas
- Digital scorecard
- DISC-analys
- Feedback
- Högpresterande team
- Kärnvärden och värdeord
- Kundprofil och personas
- Kundresa
- Leanspelet
- Måldefinition och målstyrning
- Marknadssegmentering
- Möteskultur
- Processkartläggning
- Strategisk agenda
- Value proposition canvas
- Värdebaserad prissättning
Kunskapspartner AB
Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!
IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund