DISC-analys
Vad är behovet av DISC?
En god självkännedom och hur dina medarbetare kommunikation skapar engagemang, ökad förståelse och goda relationer. Det är även avgörande för hur företagets medarbetare hanterar sina arbetsuppgifter. När kommunikationen fungerar blir produktiviteten bättre – vilket gynnar verksamheten.
DISC-analysen används i syfte att ge ökad förståelse för såväl sitt egna beteende som för kollegornas egenskaper. Den kan dessutom bidra till utvecklande diskussioner om hur kommunikationen inom verksamheten ser ut och få medarbetarna att resonera kring sitt eget handlande.

Varför en DISC-analys är viktigt?
Om kommunikationen inte fungerar leder det ofta till missförstånd som i sin tur riskerar resultera i konflikter och osämja. För att förbättra kommunikationen på ett företag behöver förståelsen för människors olikheter öka. Ett sätt att förbättra kommunikationen och samarbetet mellan medarbetare på ett företag är att genomföra en beteendestilsanalys – där kan DISC vara en väg framåt.
Hur kan vårt team arbeta med DISC?
DISC-modellen bygger på William Moulton Marstons forskning från 1920 talet. DISC är en analys av mänskligt beteende som visar på att vi alla tänker på olika sätt. Detta ger individer möjlighet att anpassa sitt sätt att kommunicera. Kraften i DISC-analysen är att den är enkel att förstå och använda eftersom den identifierar fyra beteendestilar (D, I, S, C) som kopplas till fyra färger.
Färgerna är hämtade från William Moulton Marstons bok Emotions of normal people och ger en fingervisning om vilka beteenden som är mer framträdande hos deltagaren i olika arbetssituationer. Analysen visar på styrkor och svagheter som kan kopplas ihop med personens egenskaper. Dessutom medföljer en rad olika tips på vad deltagaren kan tänka på i sin kommunikation med andra.

Hur går en workshop i DISC till på KP?
På Kunskapspartner har vi arbetat med flertal olika personlighetstester och beteendestilsanalyser genom åren. DISC har blivit vår primära modell för beteendestilar som syftar till att utveckla teamets förmåga att bryta ner hur deras arbete ska bedrivas på olika sätt – på ett lättsamt och tydligt sätt. Genom en workshop med oss i DISC, får du möjligheten att både utföra en analys (individuell och för teamet), samt ha en workshop som uppföljning. Analysen är internetbaserad och tar omkring tio minuter att genomföra. Efteråt får samtliga deltagare en individuell rapport som delar upp personerna beteende i fyra olika färger; röd, gul, grön och blå. DISC-analysen är lätt att förstå och färgerna kan användas som ett effektivt sätt att beskriva beteenden i det vardagliga samtalet. Analysen följs upp med en workshop om olikheterna, likheterna och framförallt teamets gemensamma behov. Frågor såsom kommunikation, motivation och individuella preferenser lyfts fram – allt för att ert team ska kunna lära sig av och från varandra. Under workshopen hjälper även våra konsulter att analysera deltagarnas rapporter, för att bidra till fler diskussioner om de personlighetstyper som finns inom arbetslaget. Allt görs på ett kreativt, roligt och engagerande sätt.
Vad kan vi förvänta oss av en workshop i DISC?

Förbättrad kommunikation genom att förstå sin egen och andras kommunikationsstilar.

Ökad självkännedom genom att förstå sitt eget beteende och sina egna preferenser.

Förbättrad gruppdynamik genom en bättre förståelse för varandras beteendestilar.
Är du intresserad av att lära dig mer om DISC-analysen? På grund av ett stort intresse och nyfikenhet bland våra kunder har vi startat upp en sida enbart tillägnad DISC, vid namn Alltomdisc. Klicka på knappen för att komma dit!
Kunskapspartner AB
Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!
IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund