fbpx
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Kunskapspartner i Lund
  • Strategisk affärsutveckling
  • Våra tjänster
    • Nulägesanalyser
    • Workshops
    • Utvecklingsprojekt
    • Priser
  • Om oss
    • Om Kunskapspartner
    • Vårt team
    • Kontakt
  • Kunskap och inspiration
  • Kontakt
  • Menu Menu
  • Digitalisering
    • Affärsmannaskap
    • Digital scorecard
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Marknadssegmentering
    • Värdebaserad prissättning
  • Förändring
    • Affärsmannaskap
    • Balanced scorecard
    • Business model canvas
    • Digital scorecard
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Processkartläggning
    • Strategisk agenda
    • Value proposition canvas
  • Kommunikation
    • Digital scorecard
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Leanspelet
    • Marknadssegmentering
    • Möteskultur
    • Value proposition canvas
    • Värdebaserad prissättning
  • Ledarskap
    • Affärsmannaskap
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Möteskultur
  • Teamutveckling
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Möteskultur

Feedback

Varför behövs konstruktiv feedback?

Konstruktiv feedback är ett av de mest effektiva sätten att skapa förändring. När ni arbetar med feedback på smarta sätt skapas en arbetsmiljö där ni lyfter fram varandra och utvecklas tillsammans – vilket skapar en positiv, uppåtgående spiral. 

Om feedback framförs på rätt sätt växer företagets medarbetare. Det skapar dessutom ett positivt och öppet arbetsklimat, vilket gynnar verksamhetens utveckling. Trots de positiva effekter konstruktiv feedback medför är många dåliga på att ge återkoppling till varandra. En del tycker att det är svårt att ge feedback när någonting behöver förändras. Andra har inte fått in det som en rutin i det vardagliga arbetet. Därför behöver vi öva på konsten av att både förmedla och ta emot konstruktiv feedback.

Varför bör vi arbeta med feedback?

Att aktivt kunna arbeta med feedback på arbetsplatsen handlar om att etablera en kultur där anställda implementerar och nyttjar hur konstruktiv återkoppling utförs. Feedback och återkoppling vidareutvecklar och bekräftar personalen som medarbetare, individer och som del av teamet. Forskning från bland annat University of Akron visar att företag som aktivt arbetar med feedback inte bara leder till mer engagerade medarbetare utan skapar även högre lönsamhet. Alltså är det inte bara i syfte att bygga en god arbetskultur och eller starka team som feedback används, utan det är även en lönsamhetsfaktor att arbeta med konstruktiv feedback.

Hur kan vårt team arbeta med feedback?

Många upplever att det är svårt att både ge – och ta emot – konstruktiv feedback. Men med de rätta verktygen leder feedback till intressanta och utvecklande diskussioner som gör att situationen på arbetsplatsen förbättras och blir mer trivsam, både på individ- och verksamhetsnivå. Att ge positiv feedback på handlingar ni vill se mer av, fungerar avsevärt bättre som förändringsagent jämfört med negativ återkoppling och kritik. Fokuset för feedback bör ligga på uppgift snarare än på “hur personen är”. Ger ni feedback på hur någon är riskerar ni att skapa onödig självtvivel och stress. Försök istället ge feedback på vad personen gör bra eller dåligt  – ge exempel och var konkret.

Därtill är behöver ni också få feedback – så våga fråga! En god och positiv feedbackkultur är något ni skapar tillsammans som ett team. Ni har med andra ord ett gemensamt ansvar att säkerställa att feedback förankras i arbetskulturen.

Feedback

”Vi ger ofta kritik som inte leder till någonting. Alla företag behöver bli bättre på att ge konstruktiv feedback eftersom det istället leder till utveckling. Kunskapspartner lärde oss mer om feedback på ett pedagogiskt och lekfullt sätt, både genom teori och praktik. Tack för inspirationen!”

Katarina BjörnsdotterRegionchef, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren

Hur går en workshop i feedback till?

På Kunskapspartner har vi arbetat med konstruktiv feedback i över 20 år. Genom åren har vi arbetat med allt från lättsammare feedback övningar, till svårare samtal. Vi har därför tagit fram en feedbackskola som är en rolig, utmanande och innehållsrik workshop framtagen av oss på Kunskapspartner i syfte att öka kunskapen om fördelarna med feedback. Workshopen är fyra timmar lång, leds av våra konsulter och innefattar följande:

  • Feedbackens betydelse för grupprocesser och gruppdynamik.
  • Konstruktiv feedback och varför ska vi använda oss av det.
  • Vem som får/bör ge konstruktiv feedback?
  • Bra respektive dåliga exempel på konstruktiv feedback?
  • Hur ges konstruktiv feedback på bästa sätt?
  • Praktisk övning i feedback

Vi erbjuder en kreativ workshop-process där vi hjälper er att arbeta vidare med konstruktiv feedback anpassade efter er verksamhet. Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation runt om våra workshops så att ni kan fokusera på att förbättra er feedback. Vi blandar teori med diskussioner och använder oss av kreativa processledningsmetoder för att skapa dynamik och intresse. Efter en workshop i feedback får deltagarna ett hemarbete att repetera och reflektera kring innehållet för ökad inlärning, och samtidigt hålla fokus uppe.

Vad för resultat kan vi förvänta oss av en workshop i feedback?

En sundare arbetskultur där konstruktiv kommunikation anammas.

Ökad motivation där konstruktiv återkoppling blir en naturlig del av arbetssättet.

Förbättrade relationer genom att bygga upp ett förtroende mellan olika intressenter.

Är ni intresserade av att höra mer om feedback, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!

Kontakta oss
  • Affärsmannaskap
  • Balanced scorecard
  • Business model canvas
  • Digital scorecard
  • DISC-analys
  • Feedback
  • Högpresterande team
  • Kärnvärden och värdeord
  • Kundprofil och personas
  • Kundresa
  • Leanspelet
  • Måldefinition och målstyrning
  • Marknadssegmentering
  • Möteskultur
  • Processkartläggning
  • Strategisk agenda
  • Value proposition canvas
  • Värdebaserad prissättning

Kunskapspartner AB

Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!

IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund

HITTA TILL OSS   |   KONTAKTA OSS 

 

 

 

© Copyright Kunskapspartner AB
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Scroll to top

Denna hemsida använder sig utav "cookies". Genom att navigera på denna hemsida så har du även möjlighet att ta del av vår integritetspolicy. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Läs merI agree

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Integritetspolicy
Accept settingsHide notification only