Kundprofil och personas
Vad är behovet av kundprofiler?
Fokuserar ni era sälj- och marknadsföringsinsatser mot rätt företag? För att kunna svara ja på den frågan behöver ni vara medveten om era ideala kundprofil. En kundprofil kan ses som ett verktyg som utgår ifrån era mest nöjda kunder och vilka dem gemensamma karaktärsdrag dessa har. Denna informationen bör sedan användas som vägledare, exempelvis hur ni jobbar med marknadsföring och försäljningsinsatser. Den gemensamma nämnaren är att dessa aktiviteter bör vara linjerade så att de passar kundprofiler. En detaljerad kundprofil hjälper er således att öka både försäljning samt antalet nöjda kunder som stannar med er under en lång tid, kunder med ett så kallat högt LTV (life time value). Dessa kunder kan i sin tur generera merförsäljning till ert bolag och fungera som ambassadörer för ditt varumärke.

Varför alla företag behöver arbeta kundprofiler?
Den mest värdefulla och eftertraktade tillgången vi har är tid. Hur ni utnyttjar er tid är därför direkt avgörande för ditt företags framgång. Exempelvis är det effektivare att spendera tiden på få högkvalitativa prospekt än att försöka fokusera på ett stort antal lågkvalitiga affärsmöjligheter. Att göra en kundprofil tillhör bland det viktigaste arbetet ni kan göra i syfte att maximera relevansen av ert företags marknadsföring och resultatet av era försäljningsinsatser.
Enligt HubSpot tycker 40 procent av alla säljare att prospektering är den mest utmanande uppgiften i deras arbete. Andra studier menar att prospektering tar upp till hälften av en säljares arbetsdag. Men med en detaljerad kundprofil, blir prospekteringen enklare och effektivare eftersom ni inte behöver utvärdera varje företag för sig. Matchar ett företag beskrivningen är det ett kvitto nog på att ni bör kontakta företaget.
Hur kan vårt team arbeta med kundprofiler?
En kundprofil är inget som kan skapas ur tomma luften. En god början är att undersöka dina tio bästa kunder och leta efter gemensamma attribut såsom omsättning, antalet anställda, industri, webbteknik, adress eller händelser som inträffat strax före det att de blev kunder. Ju mer detaljerat desto bättre – kombinera olika typer av företagsinformation i syfte att uppnå bästa resultat. Vilka karaktärsdrag som är viktigast för dig att inkludera i en kundprofilen beror också på vad ni säljer och hur er marknad ser ut.
När ni definierat er kundprofil är det dags att börja titta på hur ert försäljnings- och marknadsföringsteam hanterar företag som matchar kundprofilen. Det är också kundprofilen som i stor utsträckning ska diktera hur ni utvecklar era produkter eller tjänster. Därtill bör den styra hur ert företag pratar med kunder samt hur, när och var ni försöker nå dem.

Hur går en workshop i kundprofil och personas till?
På Kunskapspartner har vi arbetat med kundprofiler i många år. Vi har därför tagit fram en rolig, utmanande och innehållsrik workshop framtagen av oss på Kunskapspartner i syfte att öka kunskapen om fördelarna med kundprofiler. Workshopen, leds av våra konsulter och innefattar följande:
- Vad är en kundprofil och persona och varför ska vi använda oss av det?
- Varför alla företag behöver en kundprofil
- Steg för steg – Hur ni tar fram en kundprofil
- Bra respektive dåliga exempel på kundprofil
Vi erbjuder en kreativ workshop-process där vi hjälper er att arbeta vidare med kundprofil anpassade efter er verksamhet. Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation runt om våra workshops så att ni kan fokusera på er kundprofil. Vi blandar teori med diskussioner och använder oss av kreativa processledningsmetoder för att skapa dynamik och intresse. Efter en workshop får deltagarna ett hemarbete att repetera och reflektera kring innehållet för ökad inlärning, och samtidigt hålla fokus uppe.
Vad kan vi förvänta oss av en workshop i kundprofil och personas?

En tydlighet i verksamhetens kundgrupper.

En tydlighet i verksamhetens ideala kundprofiler.

En segmentering som kan kommuniceras till intressenter.
Är ni intresserade av att höra mer om hur ert team kan arbeta med kundprofiler och personas, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!
- Affärsmannaskap
- Balanced scorecard
- Business model canvas
- Digital scorecard
- DISC-analys
- Feedback
- Högpresterande team
- Kärnvärden och värdeord
- Kundprofil och personas
- Kundresa
- Leanspelet
- Måldefinition och målstyrning
- Marknadssegmentering
- Möteskultur
- Processkartläggning
- Strategisk agenda
- Value proposition canvas
- Värdebaserad prissättning
Kunskapspartner AB
Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!
IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund