fbpx
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Kunskapspartner i Lund
  • Strategisk affärsutveckling
  • Våra tjänster
    • Nulägesanalyser
    • Workshops
    • Utvecklingsprojekt
    • Priser
  • Om oss
    • Om Kunskapspartner
    • Vårt team
    • Kontakt
  • Kunskap och inspiration
  • Kontakt
  • Menu Menu
  • Digitalisering
    • Affärsmannaskap
    • Digital scorecard
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Marknadssegmentering
    • Värdebaserad prissättning
  • Förändring
    • Affärsmannaskap
    • Balanced scorecard
    • Business model canvas
    • Digital scorecard
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Processkartläggning
    • Strategisk agenda
    • Value proposition canvas
  • Kommunikation
    • Digital scorecard
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Leanspelet
    • Marknadssegmentering
    • Möteskultur
    • Value proposition canvas
    • Värdebaserad prissättning
  • Ledarskap
    • Affärsmannaskap
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Möteskultur
  • Teamutveckling
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Möteskultur

Kundprofil och personas

Vad är behovet av kundprofiler?

Fokuserar ni era sälj- och marknadsföringsinsatser mot rätt företag? För att kunna svara ja på den frågan behöver ni vara medveten om era ideala kundprofil. En kundprofil kan ses som ett verktyg som utgår ifrån era mest nöjda kunder och vilka dem gemensamma karaktärsdrag dessa har. Denna informationen bör sedan användas som vägledare, exempelvis hur ni jobbar med marknadsföring och försäljningsinsatser. Den gemensamma nämnaren är att dessa aktiviteter bör vara linjerade så att de passar kundprofiler. En detaljerad kundprofil hjälper er således att öka både försäljning samt antalet nöjda kunder som stannar med er under en lång tid, kunder med ett så kallat högt LTV (life time value). Dessa kunder kan i sin tur generera merförsäljning till ert bolag och fungera som ambassadörer för ditt varumärke.

Kunskapspartner_strategi_miniatyr

Varför alla företag behöver arbeta kundprofiler?

Den mest värdefulla och eftertraktade tillgången vi har är tid. Hur ni utnyttjar er tid är därför direkt avgörande för ditt företags framgång. Exempelvis är det effektivare att spendera tiden på få högkvalitativa prospekt än att försöka fokusera på ett stort antal lågkvalitiga affärsmöjligheter. Att göra en kundprofil tillhör bland det viktigaste arbetet ni kan göra i syfte att maximera relevansen av ert företags marknadsföring och resultatet av era försäljningsinsatser.

Enligt HubSpot tycker 40 procent av alla säljare att prospektering är den mest utmanande uppgiften i deras arbete. Andra studier menar att prospektering tar upp till hälften av en säljares arbetsdag. Men med en detaljerad kundprofil, blir prospekteringen enklare och effektivare eftersom ni inte behöver utvärdera varje företag för sig. Matchar ett företag beskrivningen är det ett kvitto nog på att ni bör kontakta företaget.

Hur kan vårt team arbeta med kundprofiler?

En kundprofil är inget som kan skapas ur tomma luften. En god början är att undersöka dina tio bästa kunder och leta efter gemensamma attribut såsom omsättning, antalet anställda, industri, webbteknik, adress eller händelser som inträffat strax före det att de blev kunder. Ju mer detaljerat desto bättre – kombinera olika typer av företagsinformation i syfte att uppnå bästa resultat. Vilka karaktärsdrag som är viktigast för dig att inkludera i en kundprofilen beror också på vad ni säljer och hur er marknad ser ut. 

När ni definierat er kundprofil är det dags att börja titta på hur ert försäljnings- och marknadsföringsteam hanterar företag som matchar kundprofilen. Det är också kundprofilen som i stor utsträckning ska diktera hur ni utvecklar era produkter eller tjänster. Därtill bör den styra hur ert företag pratar med kunder samt hur, när och var ni försöker nå dem.

Kunskapspartner_hållbarhetsstrategi_miniatyr

Hur går en workshop i kundprofil och personas till?

På Kunskapspartner har vi arbetat med kundprofiler i många år. Vi har därför tagit fram en rolig, utmanande och innehållsrik workshop framtagen av oss på Kunskapspartner i syfte att öka kunskapen om fördelarna med kundprofiler. Workshopen, leds av våra konsulter och innefattar följande:

  • Vad är en kundprofil och persona och varför ska vi använda oss av det?
  • Varför alla företag behöver en kundprofil
  • Steg för steg – Hur ni tar fram en kundprofil
  • Bra respektive dåliga exempel på kundprofil

Vi erbjuder en kreativ workshop-process där vi hjälper er att arbeta vidare med kundprofil anpassade efter er verksamhet. Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation runt om våra workshops så att ni kan fokusera på er kundprofil. Vi blandar teori med diskussioner och använder oss av kreativa processledningsmetoder för att skapa dynamik och intresse. Efter en workshop får deltagarna ett hemarbete att repetera och reflektera kring innehållet för ökad inlärning, och samtidigt hålla fokus uppe.

Vad kan vi förvänta oss av en workshop i kundprofil och personas?

En tydlighet i verksamhetens kundgrupper.

En tydlighet i verksamhetens ideala kundprofiler.

En segmentering som kan kommuniceras till intressenter.

Är ni intresserade av att höra mer om hur ert team kan arbeta med kundprofiler och personas, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!

Kontakta oss
  • Affärsmannaskap
  • Balanced scorecard
  • Business model canvas
  • Digital scorecard
  • DISC-analys
  • Feedback
  • Högpresterande team
  • Kärnvärden och värdeord
  • Kundprofil och personas
  • Kundresa
  • Leanspelet
  • Måldefinition och målstyrning
  • Marknadssegmentering
  • Möteskultur
  • Processkartläggning
  • Strategisk agenda
  • Value proposition canvas
  • Värdebaserad prissättning

Kunskapspartner AB

Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!

IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund

HITTA TILL OSS   |   KONTAKTA OSS 

 

 

 

© Copyright Kunskapspartner AB
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Scroll to top

Denna hemsida använder sig utav "cookies". Genom att navigera på denna hemsida så har du även möjlighet att ta del av vår integritetspolicy. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Läs merI agree

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Integritetspolicy
Accept settingsHide notification only