Kundresa
Vad är en kundresa?
Kundresan är allt det som sker från och med att kunden blir medveten om ditt företags existens till dess att köpet sker, samt upplevelser som följer efter köpet. Kundresan handlar alltså i grund och botten om kundens erfarenheter och engagemang i din produkt.
Varför är köpresan viktig att identifiera?
Kundresan är viktig eftersom den hjälper visualisera processen kunden går igenom vid beslut om att köpa en ny produkt. Detta gäller självklart både B2B och B2C.
Enligt vår erfarenhet på Kunskapspartner har långt ifrån alla företag koll på sitt företags kundresa, men dem som har koll ser vi ligger väldigt långt före konkurrenterna. I synnerhet de företag som dels förstått och kartlagt kundresan och även aktivt arbetar med den i alla avdelningar och låter den genomsyra företagets prioriteringar.


Hur kan vårt team arbeta med kundresan?
Det finns många modeller av vad en kundresa består av. Att välja en modell och utveckla en mall för kundresan ger en startpunkt, men det är viktigt att komma ihåg att varje kundresa unik. I arbetet med ditt företags kundresa är det därför viktigt att noggrant kartlägga hur det går till i varje specifik situation.
Kundresan delas in i olika stadier och i varje stadie kan saker gå bra eller dåligt. När saker går dåligt förlorar företaget kunder, men med hjälp av en tydlig kartläggning och rätt analys av er kundresa kan ni identifiera vad som fungerar bra samt vad som kan förbättras. I slutändan leder en bearbetad kundresa till bättre användarupplevelser och i förlängningen mer försäljning och högre lönsamhet.
Hur jobbar KP med workshop i kundresan?
På Kunskapspartner har vi lång erfarenhet av arbete med kundresan. Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation runt om vår workshop så att ni kan fokusera på att vara deltagare . Vi blandar teori med diskussioner under mötet och använder oss av kreativa processledningsmetoder för att skapa dynamik och intresse.
Efter varje workshop får deltagarna ett hemarbete att repetera och reflektera kring innehållet för ökad inlärning, och samtidigt hålla fokus uppe. Kunskapspartner sammanställer en dokumentation som skickas till alla deltagare efter varje session. I denna ingår en summering av de viktigaste delarna som tagits upp vid workshop.
Vad kan vi förvänta oss av en workshop i kunderesa?

En bättre förståelse för hur verksamhetens kunder tänker.

En gemensam syn i hur verksamhetens kunder köper.

En bättre insyn i hur verksamheten bemöter kundens köpprocesser.
Är ni intresserade av att höra mer om kundresa, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!
- Affärsmannaskap
- Balanced scorecard
- Business model canvas
- Digital scorecard
- DISC-analys
- Feedback
- Högpresterande team
- Kärnvärden och värdeord
- Kundprofil och personas
- Kundresa
- Leanspelet
- Måldefinition och målstyrning
- Marknadssegmentering
- Möteskultur
- Processkartläggning
- Strategisk agenda
- Value proposition canvas
- Värdebaserad prissättning
Kunskapspartner AB
Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!
IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund