fbpx
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Kunskapspartner i Lund
  • Strategisk affärsutveckling
  • Våra tjänster
    • Nulägesanalyser
    • Workshops
    • Utvecklingsprojekt
    • Priser
  • Om oss
    • Om Kunskapspartner
    • Vårt team
    • Kontakt
  • Kunskap och inspiration
  • Kontakt
  • Menu Menu
  • Digitalisering
    • Affärsmannaskap
    • Digital scorecard
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Marknadssegmentering
    • Värdebaserad prissättning
  • Förändring
    • Affärsmannaskap
    • Balanced scorecard
    • Business model canvas
    • Digital scorecard
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Processkartläggning
    • Strategisk agenda
    • Value proposition canvas
  • Kommunikation
    • Digital scorecard
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Leanspelet
    • Marknadssegmentering
    • Möteskultur
    • Value proposition canvas
    • Värdebaserad prissättning
  • Ledarskap
    • Affärsmannaskap
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Möteskultur
  • Teamutveckling
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Möteskultur

Måldefinition och målstyrning

Varför behövs måldefinition och målstyrning?

Att definiera och sätta upp bra och tydliga mål uppfattas av många som ganska utmanande. För att lyckas krävs goda kunskaper om hur mål ska formuleras, och ha förstående för hur medarbetare påverkas av målen. 

Ett vanligt förekommande misstag när företag arbetar med att definiera mål är att man blandar ihop mål och aktiviteter. Mål är det önskvärda framtida läget och aktiviteten är vad som behövs göras för att ta sig dit. 

Men det kan anses svårt att komma igång och utforma sin styrkort och hitta rätt balans i styrningen. Då kan det vara fördelaktigt att ta extern hjälp från experter på Balanced Scorecard.

Varför bör jag arbeta med måldefinition och målstyrning?

En vanligt förekommande orsak till varför många företag och verksamheter misslyckas genomföra sin strategi är bristande styrning och tydlighet kring målen. Det kan handla om att medarbetarna helt enkelt inte förstår eller vet vad de ska uppnå. Brist på engagemang är ett annat problem. Bara för att man känner till målet innebär inte att alla medarbetare kommer ge järnet eller förändra sitt beteende om så krävs. 

För att strategigenomförande ska fungera fullt ut behövs alltså tydlig måldefinition och målstyrning som genererar engagemang och tydliggjort ansvar.

Hur kan vårt team arbeta med måldefinition och målstyrning?

Det finns olika metoder som kan hjälpa er att definiera och arbeta mål. En erkänd och vanligt förekommande metod är SMART-modellen (specifikt, mätbart, accepterat, realistiskt och tidsbestämt). 

Specifikt – Målet ska svara på frågan vad ska uppnås? och vara formulerat så specifikt och tydligt som möjligt. Ett tydligt mål som inte lämnar utrymme för personliga tolkningar skapar gemensam drivkraft för team att dra åt samma håll.

Mätbart – När ni sätter upp målet måste ni svara på frågan om hur det kan mätas. Enkelt uttryckt ska ni vid deadline kunna svara på om ni uppnått målet. Ange i mätbara enheter om det går – kronor, kilo, procent – för objektiva värden. Det som mäts blir gjort, sägs det. Det finns en stark koppling mellan mätning och prestation. Det blir nästan övertydligt i vissa sammanhang.

Accepterat – Det kan låta självklart, men alla medarbetare måste vara med på noterna. Det räcker alltså tyvärr inte att medarbetarna förstår målet och vad som förväntas av dem, utan de måste också accepterat och allra helst tycka om det. På så vis uppstår motivation och engagemang.

Realistiskt – Målet ska vara möjligt att nå men samtidigt vara utmanande nog och skapa tillräcklig motivation. Följaktligen, är det också avgörande att det finns stark koppling till organisationens budget. Finns inte ekonomiska resurser eller andra förutsättningar i form av material eller utrustning faller man lätt på eget grepp.

Tidsbestämt – Det ska finnas tydlig slutpunkt för målet. Exempelvis ökar en deadline chanserna betydligt att lyckas få saker att hända i organisationen. Kom ihåg att det finns både lång- och kortsiktiga mål. Felet många gör är att de arbetar för mycket med långsiktiga mål och glömmer bort kortsiktiga delmål.

Hur går en workshop i måldefinition och målstyrning till?

På Kunskapspartner har vi arbetat med mål i många år och har stor erfarenhet i att hjälpa företag med mål i olika typer av verksamheter. Därför har vi arbetat fram en rolig, utmanande och innehållsrik workshop i syfte att öka kunskapen om fördelarna med måldefinition och målstyrning. 

Vi erbjuder en kreativ workshop-process där ni får hjälp att arbeta vidare med mål anpassade efter er verksamhet. Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation runt om våra workshops så att ni kan fokusera på era mål. Vi blandar teori med diskussioner och använder oss av kreativa processledningsmetoder för att skapa dynamik och intresse. Efter en workshop får deltagarna ett hemarbete att repetera och reflektera kring innehållet för ökad inlärning, och samtidigt hålla fokus uppe.

Vilka resultat kan vi förvänta oss av en workshop i måldefinition och målstyrning?

En tydlighet i hur målsättningar för verksamheten.

En bättre förståelse för hur målsättningar kan kommuniceras.

En tydlighet i hur alla bidrar till verksamhetens målsättningar.

Är ni intresserade av att höra mer om hur ert team kan arbeta med måldefinition och målstyrning, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!

Kontakta oss
  • Affärsmannaskap
  • Balanced scorecard
  • Business model canvas
  • Digital scorecard
  • DISC-analys
  • Feedback
  • Högpresterande team
  • Kärnvärden och värdeord
  • Kundprofil och personas
  • Kundresa
  • Leanspelet
  • Måldefinition och målstyrning
  • Marknadssegmentering
  • Möteskultur
  • Processkartläggning
  • Strategisk agenda
  • Value proposition canvas
  • Värdebaserad prissättning

Kunskapspartner AB

Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!

IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund

HITTA TILL OSS   |   KONTAKTA OSS 

 

 

 

© Copyright Kunskapspartner AB
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Scroll to top

Denna hemsida använder sig utav "cookies". Genom att navigera på denna hemsida så har du även möjlighet att ta del av vår integritetspolicy. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Läs merI agree

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Integritetspolicy
Accept settingsHide notification only