fbpx
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Kunskapspartner i Lund
  • Strategisk affärsutveckling
  • Våra tjänster
    • Nulägesanalyser
    • Workshops
    • Utvecklingsprojekt
    • Priser
  • Om oss
    • Om Kunskapspartner
    • Vårt team
    • Kontakt
  • Kunskap och inspiration
  • Kontakt
  • Menu Menu
  • Digitalisering
    • Affärsmannaskap
    • Digital scorecard
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Marknadssegmentering
    • Värdebaserad prissättning
  • Förändring
    • Affärsmannaskap
    • Balanced scorecard
    • Business model canvas
    • Digital scorecard
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Processkartläggning
    • Strategisk agenda
    • Value proposition canvas
  • Kommunikation
    • Digital scorecard
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Leanspelet
    • Marknadssegmentering
    • Möteskultur
    • Value proposition canvas
    • Värdebaserad prissättning
  • Ledarskap
    • Affärsmannaskap
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Möteskultur
  • Teamutveckling
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Möteskultur

Marknadssegmentering

Varför behövs marknadssegmentering?

Marknadssegmentering handlar om att dela upp kundmarknaden i mindre delar, så kallade segment. Dessa segment är baserade på olika egenskaper som exempelvis demografiska eller geografiska variabler. 

Marknadssegmentering används för att hitta och definiera målgrupper samt för att avgöra hur man ska anpassa marknadsföringen. Marknadssegmentering fyller också ett viktigt behov i den mening att när marknaden delas in i mindre delar är det lättare för er som företagare att förstå och kunna svara på kundens behov. Men av vår erfarenhet upplever många företag det utmanande att dels segmentera sin marknad – men även välja ut vilket segment som är mest lönsamt att satsa på?

Kunskapspartner_data-som-en-strategisk-resurs

Varför bör jag arbeta med marknadssegmentering?

Marknadssegmentering fyller en viktig funktion i den mening att det hjälper företag identifiera segment med högst avkastning och kan således förbättra lönsamheten. När kunderna delas in i olika grupper blir det enklare att hantera och att möta behov. Genom att dela upp marknaden i mindre kategorier kan företag dessutom skapa effektiva marknadsföringskampanjer eller se nya möjligheter på marknaden genom att fokusera på mindre kundsegment. Sammantaget ökar chanserna för företaget att nå framgång.

Hur kan vårt team arbeta med marknadssegmentering?

Marknadssegmentering är en uppdelning över potentiella kunder ett företag tror sig ha. När ditt team jobbar med marknadssegmentering ska kunderna alltså delas in i olika grupper, baserat på specifika kännetecken. Exempelvis kan dessa grupper vara baserade på egenskaper, intressen. De mest traditionella sätten är demografi (ålder, kön, familjetyp, inkomst, yrke och utbildning) samt geografi (var vi bor).

Men idag bör företag också arbeta med ytterligare kategorier som tar hänsyn till fler aspekter, exempelvis psykografiska egenskaper. Denna kategori är vanlig inom marknadsföring där fokus ligger på sådant som kundernas intressen och attityder och det kan till exempel handla om politiska åsikter, religion och livsstil.

Kunskapspartner_strategi_miniatyr

Hur går en workshop i marknadssegmentering till?

På Kunskapspartner har vi arbetat med marknadssegmentering i många år och har därför tagit fram en workshop som är en rolig, utmanande och innehållsrik. Detta i syfte att öka kunskapen om fördelarna med marknadssegmentering. Workshopen leds av våra konsulter och innefattar bland annat:

  • Hur ni anpassar segmenten efter ert företag?
  • Hur ni fokuserar på de viktigaste kunderna?
  • Vilka/vilket segment genererar högst ROI?
  • Vilka/vilket segment skapar högst värde?
  • Hur många segment kan ni fokusera på?

Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation runt om våra workshops så att ni kan fokusera på att förbättra er marknadssegmentering. Vi blandar teori med diskussioner och använder oss av kreativa processledningsmetoder för att skapa dynamik och intresse. Efter en workshop får deltagarna ett hemarbete att repetera och reflektera kring innehållet för ökad inlärning, och samtidigt hålla fokus uppe.

Vilka resultat kan vi förvänta oss av en workshop i marknadssegmentering?

En bättre förståelse för hur verksamhetens kunder tänker.

En tydlighet i vilka marknader som verksamheten ska fokusera på.

En gemensam bild över de marknader som ska prioriteras.

Är ni intresserade av att höra mer om marknadssegmentering, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!

Kontakta oss
  • Affärsmannaskap
  • Balanced scorecard
  • Business model canvas
  • Digital scorecard
  • DISC-analys
  • Feedback
  • Högpresterande team
  • Kärnvärden och värdeord
  • Kundprofil och personas
  • Kundresa
  • Leanspelet
  • Måldefinition och målstyrning
  • Marknadssegmentering
  • Möteskultur
  • Processkartläggning
  • Strategisk agenda
  • Value proposition canvas
  • Värdebaserad prissättning

Kunskapspartner AB

Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!

IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund

HITTA TILL OSS   |   KONTAKTA OSS 

 

 

 

© Copyright Kunskapspartner AB
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Scroll to top

Denna hemsida använder sig utav "cookies". Genom att navigera på denna hemsida så har du även möjlighet att ta del av vår integritetspolicy. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Läs merI agree

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Integritetspolicy
Accept settingsHide notification only