Marknadssegmentering
Varför behövs marknadssegmentering?
Marknadssegmentering handlar om att dela upp kundmarknaden i mindre delar, så kallade segment. Dessa segment är baserade på olika egenskaper som exempelvis demografiska eller geografiska variabler.
Marknadssegmentering används för att hitta och definiera målgrupper samt för att avgöra hur man ska anpassa marknadsföringen. Marknadssegmentering fyller också ett viktigt behov i den mening att när marknaden delas in i mindre delar är det lättare för er som företagare att förstå och kunna svara på kundens behov. Men av vår erfarenhet upplever många företag det utmanande att dels segmentera sin marknad – men även välja ut vilket segment som är mest lönsamt att satsa på?

Varför bör jag arbeta med marknadssegmentering?
Marknadssegmentering fyller en viktig funktion i den mening att det hjälper företag identifiera segment med högst avkastning och kan således förbättra lönsamheten. När kunderna delas in i olika grupper blir det enklare att hantera och att möta behov. Genom att dela upp marknaden i mindre kategorier kan företag dessutom skapa effektiva marknadsföringskampanjer eller se nya möjligheter på marknaden genom att fokusera på mindre kundsegment. Sammantaget ökar chanserna för företaget att nå framgång.
Hur kan vårt team arbeta med marknadssegmentering?
Marknadssegmentering är en uppdelning över potentiella kunder ett företag tror sig ha. När ditt team jobbar med marknadssegmentering ska kunderna alltså delas in i olika grupper, baserat på specifika kännetecken. Exempelvis kan dessa grupper vara baserade på egenskaper, intressen. De mest traditionella sätten är demografi (ålder, kön, familjetyp, inkomst, yrke och utbildning) samt geografi (var vi bor).
Men idag bör företag också arbeta med ytterligare kategorier som tar hänsyn till fler aspekter, exempelvis psykografiska egenskaper. Denna kategori är vanlig inom marknadsföring där fokus ligger på sådant som kundernas intressen och attityder och det kan till exempel handla om politiska åsikter, religion och livsstil.


Hur går en workshop i marknadssegmentering till?
På Kunskapspartner har vi arbetat med marknadssegmentering i många år och har därför tagit fram en workshop som är en rolig, utmanande och innehållsrik. Detta i syfte att öka kunskapen om fördelarna med marknadssegmentering. Workshopen leds av våra konsulter och innefattar bland annat:
- Hur ni anpassar segmenten efter ert företag?
- Hur ni fokuserar på de viktigaste kunderna?
- Vilka/vilket segment genererar högst ROI?
- Vilka/vilket segment skapar högst värde?
- Hur många segment kan ni fokusera på?
Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation runt om våra workshops så att ni kan fokusera på att förbättra er marknadssegmentering. Vi blandar teori med diskussioner och använder oss av kreativa processledningsmetoder för att skapa dynamik och intresse. Efter en workshop får deltagarna ett hemarbete att repetera och reflektera kring innehållet för ökad inlärning, och samtidigt hålla fokus uppe.
Vilka resultat kan vi förvänta oss av en workshop i marknadssegmentering?

En bättre förståelse för hur verksamhetens kunder tänker.

En tydlighet i vilka marknader som verksamheten ska fokusera på.

En gemensam bild över de marknader som ska prioriteras.
Är ni intresserade av att höra mer om marknadssegmentering, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!
- Affärsmannaskap
- Balanced scorecard
- Business model canvas
- Digital scorecard
- DISC-analys
- Feedback
- Högpresterande team
- Kärnvärden och värdeord
- Kundprofil och personas
- Kundresa
- Leanspelet
- Måldefinition och målstyrning
- Marknadssegmentering
- Möteskultur
- Processkartläggning
- Strategisk agenda
- Value proposition canvas
- Värdebaserad prissättning
Kunskapspartner AB
Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!
IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund