fbpx
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Kunskapspartner i Lund
  • Strategisk affärsutveckling
  • Våra tjänster
    • Nulägesanalyser
    • Workshops
    • Utvecklingsprojekt
    • Priser
  • Om oss
    • Om Kunskapspartner
    • Vårt team
    • Kontakt
  • Kunskap och inspiration
  • Kontakt
  • Menu Menu
  • Digitalisering
    • Affärsmannaskap
    • Digital scorecard
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Marknadssegmentering
    • Värdebaserad prissättning
  • Förändring
    • Affärsmannaskap
    • Balanced scorecard
    • Business model canvas
    • Digital scorecard
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Processkartläggning
    • Strategisk agenda
    • Value proposition canvas
  • Kommunikation
    • Digital scorecard
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Leanspelet
    • Marknadssegmentering
    • Möteskultur
    • Value proposition canvas
    • Värdebaserad prissättning
  • Ledarskap
    • Affärsmannaskap
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Möteskultur
  • Teamutveckling
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Möteskultur

Processkartläggning

Vad är syftet med en processkartläggning?

För allt fler företag spelar kortare ledtider och snabbare reaktioner på kundernas behov en avgörande roll för framgång. För att effektivisera dessa delar av verksamheten, kan det finnas ett värde att se över företagets processer eller utföra en processkartläggning. Syftet med en processkartläggning är att hitta betydande verksamhetsförbättringar som kan bidra till motiverade och engagerade medarbetare, samt en bättre lönsamhet.

Kunskapspartner_coronaviruset

Varför behövs en processkartläggning?

En processorienterad verksamhet kräver en organisation som är lyhörd, snabb och flexibel, på ett sätt som den traditionella funktionsorganisationen har svårt att leva upp till. Att företag är uppbyggda av olika funktioner är välbekant för de flesta av oss. Varje funktion har ofta ett resultat-ansvar och strävar därför efter att optimera sin egen verksamhet, vilket inte alltid gagnar företaget som helhet. Processer har däremot förmågan att främja helheten genom att ta hänsyn till produkter och tjänster som flödar i en horisontell kedja tvärs över organisatoriska enheter. 

Vid varje överlämningspunkt uppstår lätt effektivitetsförluster. För de flesta företag är det därför effektivare att organisera företaget utifrån ett processynsätt.

Vad kan processkartläggning bidra till?

Processynsättet hjälper oss att:

  • Se verksamheten ur kundens perspektiv
  • Skapa en helhetsförståelse för vad som görs i organisationen
  • Tydliggöra hur organisationens olika delar samverkar
Kunskapspartner bättre beslut i strategiska frågor
Kunskapspartner_hållbarhetsstrategi_miniatyr

Hur utförs en processkartläggning?

Tre övergripande frågor för att utföra en processkartläggning

Det viktigaste att tänka på när ert företag arbetar med en processkartläggning av verksamheten är att tänka utifrån kundens perspektiv och det mervärde vi skapar till våra betalande kunder. Detta är en oerhört viktig komponent, eftersom vi ska försöka eliminera de steg som inte skapar direkt kundnytta. Med kunden i fokus är arbetsprocessen för en processmodell uppbyggd kring tre övergripande frågor:

  1. Vilka är våra kunder?
  2. Vilket värde adderar vi till våra kunders verksamhet?
  3. Hur ska vi arbeta för att uppfylla våra kunders behov och önskemål?

Tre typer av processer att ta hänsyn till vid en processkartläggning

Därtill finns tre olika tre typer av processer att ta i beaktning, nämligen;

huvudprocesser (eller kärnprocesser), stödprocesser och ledningsprocesser. Samtliga tre typer av processer är viktiga för verksamheten, och bör analyseras vid en processkartläggning. Dels för att få helhetsperspektivet, men även för att definiera överlämningar eller kopplingar mellan olika processer.

För att kunna definiera dessa processer, är det även viktigt att känna till vilken detaljnivå som man vill utföra kartläggningen på. Ska kartläggningen endast göras på övergripande nivå, eller ska vi ner på en mer detaljerad nivå för att beskriva arbetsrutiner? Vår rekommendation brukar vara att förenkla så mycket som möjligt för att tydliggöra helheten i verksamheten.

Hur går workshoppen i processkartläggning till?

På Kunskapspartner har vi arbetat med processer i över 20 år. Oftast görs en processkartläggning med flera arbetsmöten och workshops för att driva ett företag till att bli en processorienterad verksamhet. Med en workshop i processkartläggning kan vi erbjuda en möjlighet för ert företag att komma igång med en processorienterad modell och kartlägga de övergripande huvudprocesserna i verksamheten. Vill ni däremot gå ner på djupet och arbeta vidare med stödprocesser och ledningsprocesser i detalj, kan det krävas fler arbetstillfällen för att få det i hamn. 

Med en workshop inom temat processkartläggning erbjuder vi en konkret, strukturerad och utmanande workshop i syfte att öka ert företags kunskap om temat processer och processkartläggning. Vi hjälper er att komma igång med processorientering i bolaget och ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation så att ni kan fokusera på att förbättra era processer. Vi blandar teori med diskussioner och använder oss av kreativa processledningsmetoder för att skapa dynamik och intresse.

Processkartläggning steg för steg

Vid det första arbetsmötet brukar vi rekommendera att börja kartläggningen på 10.000 m höjd, där vi synliggör verksamhetens huvudprocesser på en konceptuell nivå (nivå 1).

Därefter går vi ner på 5000 m höjd där vi kan se byggstenarna i varje huvudprocess och hur dessa länkas samman i ett arbetsflöde.

När vi kommer ner till 2500 m höjd bryter vi  ned varje delprocess i aktiviteter och då ser vi också vem som utför vad. Slutligen på marknivå skriver vi tydliga arbetsrutiner för varje aktivitet.

Kunskapspartner_data-som-en-strategisk-resurs

Vad är resultaten efter en workshop i processkartläggning?

En processkartläggning av ert medelstort företag kan ta ca tre till nio månader att genomföra. Det brukar vara ledningens huvuduppgift att identifiera huvud- och delprocesser, och därefter underlättar förankringen av nya rutiner om vi engagerar flera nyckelpersoner i arbetet. På så sätt utvecklas också medarbetarnas kompetens och skapar en bra plattform för ett kontinuerligt förbättringsarbete.

Vad kan vi förvänta oss av en workshop i processkartläggning?

Förbättrad effektivitet genom att identifiera onödiga steg eller aktiviteter.

 Konkreta förändringar som implementeras kring processer.

Förbättrad intern kommunikation som leder till en tydligare förståelse av affärsprocesser.

Är ni intresserade av att höra mer om processkartläggning, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!

Kontakta oss

  • Affärsmannaskap
  • Balanced scorecard
  • Business model canvas
  • Digital scorecard
  • DISC-analys
  • Feedback
  • Högpresterande team
  • Kärnvärden och värdeord
  • Kundprofil och personas
  • Kundresa
  • Leanspelet
  • Måldefinition och målstyrning
  • Marknadssegmentering
  • Möteskultur
  • Processkartläggning
  • Strategisk agenda
  • Value proposition canvas
  • Värdebaserad prissättning

Kunskapspartner AB

Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!

IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund

HITTA TILL OSS   |   KONTAKTA OSS 

 

 

 

© Copyright Kunskapspartner AB
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Scroll to top

Denna hemsida använder sig utav "cookies". Genom att navigera på denna hemsida så har du även möjlighet att ta del av vår integritetspolicy. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Läs merI agree

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Integritetspolicy
Accept settingsHide notification only