Strategisk agenda
Vad går en strategisk agenda ut på?
Begreppet ”strategi” har sitt ursprung från Grekland och innefattar konsten att leda en trupp. I modern överförd bemärkelse översätts ordet till handlingsplan för att nå ett uppsatt mål. Begreppet ”agenda” har sitt ursprung från latin och betyder att sätta något i rörelse och därmed driva på en plan som vägleder ett beteende.
Den praktiskt sammanslagna betydelsen av strategisk agenda, går därmed ut på att agera som en vägvisare i organisationen och driva utvecklingen i rätt riktning.

Vad är behovet av en strategisk agenda?
Många företag står inför konkreta utmaningar gällande sin affärsstrategi eller affärsplan. Dels genom att de kan vara otydliga, och dels för att de ej kommunicerats på ett transparent sätt för medarbetare. Den strategiska agendan handlar om att ta fram och synliggöra verksamhetens strategi eller affärsplan, samt bryta ner dessa till så få komponenter som möjligt. Allt för att skapa tydlighet och transparens.
Hur bör vi arbeta med en strategisk agenda?
Efter flera års arbete har vi på Kunskapspartner destillerat ned den vildvuxna terminologin och begreppsfloran inom strategi, till det lägsta antalet komponenter som:
- är nödvändiga
- sammantaget tillräckliga
- krävs för att vägleda en hel organisation framåt.
I den strategiska agendan summeras dessa komponenter och bildar vägledning och styrning för företaget. Med en workshop inom strategisk agenda, kan era ledare och medarbetare involveras på ett sätt som skapar mening och bidrar till en tydligare riktning för bolaget.

Hur kan vi utveckla vår strategiska agenda?
Inom strategi finns ett antal essentiella komponenter som alla kräver uppmärksamhet. Ofta illustreras den strategiska agendan på en illustrativ sida. Det är Visserligen kan en strategisk agenda innehålla fler komponenter än de vi nämner nedan – så se detta som en bra grund att börja med.
Vision – ett framtida önskvärt tillstånd, svara på frågan varför finns vi? Visionen skapar identitet och stolthet i första hand för medarbetarna.
Affärsidé – beskriver vad företaget gör och hur vi tjänar pengar. Affärsidén ska gärna beskriva och svara på tre frågor:
- Vilka vi är (gärna på ett sådant sätt som särskiljer oss)?
- Vad är vår produkt?
- Vilka är våra kunder?
Strategiska mål – beskriver vad verksamheten ska leverera inom olika perspektiv som är viktiga för företaget. Ekonomi kan vara ett sådant perspektiv. De strategiska målsättningarna kan brytas ner i inriktningsmål, samt långsiktiga mål som kan kvantifieras på ett tydligt sätt.
Strategiska fokusområden – stakar ut de aktiviteter som vi tillsammans behöver genomföra under det närmaste året, och som direkt påverkar våra strategiska målsättningar. De strategiska fokusområden kan sedan brytas ner i konkreta handlingsplaner som beskriver vem som ansvarar för aktiviteter och projekt som ska utföras, samt när de kommer att vara färdiga.
Tar vi bort någon av dessa komponenter kommer förvirringen i organisationen att öka och ni minskar chansen att nå företagets mål.
Hur går en workshop i strategisk agenda till?
På Kunskapspartner har vi arbetat med strategiutveckling och att supporta företag med sin strategiska kunskap i över 20 år. Med den strategiska agendan, har vi tagit fram en workshop som är praktisk, involverande och innehållsrik – med syfte att öka er strategiska kunskap med en tydlig och transparent strategisk agenda. Ibland kan det krävas fler än en workshop för att arbeta fram en tydlig och sammantaget färdig strategisk agenda.
Med en workshop som fokuserar på att skapa tydlighet i er strategi och affärsplan, kan vi hjälpa er att komma igång med framtagningen av en strategisk agenda som är anpassad efter er verksamhet. Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation så att ni kan fokusera på utförandet. Vi blandar teori med diskussioner och använder oss av kreativa processledningsmetoder för att skapa dynamik och intresse.
Vad kan vi förvänta oss av en workshop i strategisk agenda?

Ett bättre ramverk för att fatta affärsmässiga beslut.

Ökat fokus där alla i organisationen arbetar mot samma mål och målsättningar.

Ett gemensamt språk och förståelse för verksamhetens långsiktiga arbete.
Är ni intresserade av att höra mer om strategisk agenda, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!
- Affärsmannaskap
- Balanced scorecard
- Business model canvas
- Digital scorecard
- DISC-analys
- Feedback
- Högpresterande team
- Kärnvärden och värdeord
- Kundprofil och personas
- Kundresa
- Leanspelet
- Måldefinition och målstyrning
- Marknadssegmentering
- Möteskultur
- Processkartläggning
- Strategisk agenda
- Value proposition canvas
- Värdebaserad prissättning
Kunskapspartner AB
Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!
IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund