fbpx
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Kunskapspartner i Lund
  • Strategisk affärsutveckling
  • Våra tjänster
    • Nulägesanalyser
    • Workshops
    • Utvecklingsprojekt
    • Priser
  • Om oss
    • Om Kunskapspartner
    • Vårt team
    • Kontakt
  • Kunskap och inspiration
  • Kontakt
  • Menu Menu
  • Digitalisering
    • Affärsmannaskap
    • Digital scorecard
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Marknadssegmentering
    • Värdebaserad prissättning
  • Förändring
    • Affärsmannaskap
    • Balanced scorecard
    • Business model canvas
    • Digital scorecard
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Processkartläggning
    • Strategisk agenda
    • Value proposition canvas
  • Kommunikation
    • Digital scorecard
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Kundprofil och personas
    • Kundresa
    • Leanspelet
    • Marknadssegmentering
    • Möteskultur
    • Value proposition canvas
    • Värdebaserad prissättning
  • Ledarskap
    • Affärsmannaskap
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Måldefinition och målstyrning
    • Möteskultur
  • Teamutveckling
    • DISC-analys
    • Feedback
    • Högpresterande team
    • Kärnvärden och värdeord
    • Leanspelet
    • Möteskultur

Värdebaserad prissättning

Varför behövs värdebaserad prissättning?

Prissättning tillhör bland de vanligaste sakerna att fundera på som företagare. Det gäller att inte sätta priset för lågt eftersom ni då inte kan betala era leverantörer eller ta ut den lön ni förtjänar. Är priset å andra sidan för högt riskerar ni skrämma bort kunderna. Så hur sätter man rätt pris?

Majoriteten tjänsteföretag tillämpar timpris av något slag vilket anses enkelt för både köpare och säljare. Men timpris är problematiskt i den mening att det nämligen är drivet av fokus på kostnader. 

Genom att skifta fokus från kostnader till effekter och resultat, går det att resonera om skapat värde och ett värdebaserat pris. Värdebaserad prissättning handlar om att ta betalt för värdet ni tillhandahåller, vilket motsvarar hur mycket kunden är beredd att betala. 

Av vår erfarenhet upplever många företag utmaningar men prissättning och många är i behov av att vi öva på konsten av att sätta rätt pris. 

Kunskapspartner_digital_möteskultur

Varför bör jag arbeta med värdebaserad prissättning?

Jämfört med andra prissättningsmodeller är värdebaserad prissättning baserat på idén att linjera dina mål med kundens. Kunder strävar efter framgång så ditt mål bör vara att göra dem framgångsrika. Ni kan ta bra betalt när ditt företag visar expertis och positioneras som en accelerator för kunders drömmar. Huvudsyftet med värdebaserad prissättning är inte att ni ska få övertaget utan att skapa win-win situationer genom att förstå det värde som skapas.

Hur kan vårt team arbeta med värdebaserad prissättning?

Värdebaserad prissättning kan upplevas som ett komplext och relativt filosofiskt system. Men viktigt att förstå är grundtanken om att kunder inte köper enbart baserat på pris utan det upplevda kundvärdet, det vill säga skillnaden mellan fördelarna kunden upplever och priset ni begär för det. Så när ert team börjar arbeta med värdebaserad prissättning är första steget att ta reda på hur mycket er produkt är värd. Detta värde har alltså ingenting med företagets kostnader att göra utan hur mycket kunderna uppskattar din produkt. För att ta reda på detta kan det vara en god idé att göra en kundundersökning i syfte att erhålla information om dina kunder. 

 Efter att ni förstått ert kundunderlag är det dags att börja räkna ut värde. Det gör genom att ställa fördelar mot pris enligt Tim J. Smith’s formel: 

V (value) = B (benefits) – P (price)

 Viktigt att ha i åtanke är att denna process genomsyras av kundtänk och så som kunden ser det och inte ni som företagare. Använd informationen från kundundersökningen. 

Kunskapspartner_hållbarhetsstrategi_miniatyr
Kunskapspartner_strategi2

Hur går en workshop i värdebaserad prissättning till?

På Kunskapspartner har vi arbetat med prissättning i många år. Genom dessa år har vi arbetat fram en rolig, utmanande och innehållsrik workshop i syfte att öka kunskapen om fördelarna med värdebaserad prissättning. Workshopen leds av våra konsulter och innefattar följande:

  • Vad är värdebaserad prissättning 
  • Vilka är fördelar med värdebaserad prissättning? 
  • Hur bestäms produktens värde?

Vi erbjuder en kreativ workshop-process där ni får hjälp att arbeta vidare med värdebaserad prissättning anpassade efter er verksamhet. Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation runt om våra workshops så att ni kan fokusera på att förbättra er prissättning. Vi blandar teori med diskussioner och använder oss av kreativa processledningsmetoder för att skapa dynamik och intresse. Efter en workshop får deltagarna ett hemarbete att repetera och reflektera kring innehållet för ökad inlärning, och samtidigt hålla fokus uppe.

Vad kan vi förvänta oss av en workshop i värdebaserad prissättning?

Ökad lönsamhet genom högre pris för produkter och tjänster.

Förbättrad kundnöjdhet med bästa möjliga värde för pengarna.

Varumärkesutveckling där kunder förknippar produkter med kvalitet och värde.

Är ni intresserade av att höra mer om värdebaserad prissättning, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!

Kontakta oss
  • Affärsmannaskap
  • Balanced scorecard
  • Business model canvas
  • Digital scorecard
  • DISC-analys
  • Feedback
  • Högpresterande team
  • Kärnvärden och värdeord
  • Kundprofil och personas
  • Kundresa
  • Leanspelet
  • Måldefinition och målstyrning
  • Marknadssegmentering
  • Möteskultur
  • Processkartläggning
  • Strategisk agenda
  • Value proposition canvas
  • Värdebaserad prissättning

Kunskapspartner AB

Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!

IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund

HITTA TILL OSS   |   KONTAKTA OSS 

 

 

 

© Copyright Kunskapspartner AB
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
Scroll to top

Denna hemsida använder sig utav "cookies". Genom att navigera på denna hemsida så har du även möjlighet att ta del av vår integritetspolicy. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Läs merI agree

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Integritetspolicy
Accept settingsHide notification only