Värdebaserad prissättning
Varför behövs värdebaserad prissättning?
Prissättning tillhör bland de vanligaste sakerna att fundera på som företagare. Det gäller att inte sätta priset för lågt eftersom ni då inte kan betala era leverantörer eller ta ut den lön ni förtjänar. Är priset å andra sidan för högt riskerar ni skrämma bort kunderna. Så hur sätter man rätt pris?
Majoriteten tjänsteföretag tillämpar timpris av något slag vilket anses enkelt för både köpare och säljare. Men timpris är problematiskt i den mening att det nämligen är drivet av fokus på kostnader.
Genom att skifta fokus från kostnader till effekter och resultat, går det att resonera om skapat värde och ett värdebaserat pris. Värdebaserad prissättning handlar om att ta betalt för värdet ni tillhandahåller, vilket motsvarar hur mycket kunden är beredd att betala.
Av vår erfarenhet upplever många företag utmaningar men prissättning och många är i behov av att vi öva på konsten av att sätta rätt pris.

Varför bör jag arbeta med värdebaserad prissättning?
Jämfört med andra prissättningsmodeller är värdebaserad prissättning baserat på idén att linjera dina mål med kundens. Kunder strävar efter framgång så ditt mål bör vara att göra dem framgångsrika. Ni kan ta bra betalt när ditt företag visar expertis och positioneras som en accelerator för kunders drömmar. Huvudsyftet med värdebaserad prissättning är inte att ni ska få övertaget utan att skapa win-win situationer genom att förstå det värde som skapas.
Hur kan vårt team arbeta med värdebaserad prissättning?
Värdebaserad prissättning kan upplevas som ett komplext och relativt filosofiskt system. Men viktigt att förstå är grundtanken om att kunder inte köper enbart baserat på pris utan det upplevda kundvärdet, det vill säga skillnaden mellan fördelarna kunden upplever och priset ni begär för det. Så när ert team börjar arbeta med värdebaserad prissättning är första steget att ta reda på hur mycket er produkt är värd. Detta värde har alltså ingenting med företagets kostnader att göra utan hur mycket kunderna uppskattar din produkt. För att ta reda på detta kan det vara en god idé att göra en kundundersökning i syfte att erhålla information om dina kunder.
Efter att ni förstått ert kundunderlag är det dags att börja räkna ut värde. Det gör genom att ställa fördelar mot pris enligt Tim J. Smith’s formel:
V (value) = B (benefits) – P (price)
Viktigt att ha i åtanke är att denna process genomsyras av kundtänk och så som kunden ser det och inte ni som företagare. Använd informationen från kundundersökningen.


Hur går en workshop i värdebaserad prissättning till?
På Kunskapspartner har vi arbetat med prissättning i många år. Genom dessa år har vi arbetat fram en rolig, utmanande och innehållsrik workshop i syfte att öka kunskapen om fördelarna med värdebaserad prissättning. Workshopen leds av våra konsulter och innefattar följande:
- Vad är värdebaserad prissättning
- Vilka är fördelar med värdebaserad prissättning?
- Hur bestäms produktens värde?
Vi erbjuder en kreativ workshop-process där ni får hjälp att arbeta vidare med värdebaserad prissättning anpassade efter er verksamhet. Vi ansvarar för all planering, upplägg, genomförande och dokumentation runt om våra workshops så att ni kan fokusera på att förbättra er prissättning. Vi blandar teori med diskussioner och använder oss av kreativa processledningsmetoder för att skapa dynamik och intresse. Efter en workshop får deltagarna ett hemarbete att repetera och reflektera kring innehållet för ökad inlärning, och samtidigt hålla fokus uppe.
Vad kan vi förvänta oss av en workshop i värdebaserad prissättning?

Ökad lönsamhet genom högre pris för produkter och tjänster.

Förbättrad kundnöjdhet med bästa möjliga värde för pengarna.

Varumärkesutveckling där kunder förknippar produkter med kvalitet och värde.
Är ni intresserade av att höra mer om värdebaserad prissättning, eller vill ni boka in en workshop? Tveka inte att höra av er till oss!
- Affärsmannaskap
- Balanced scorecard
- Business model canvas
- Digital scorecard
- DISC-analys
- Feedback
- Högpresterande team
- Kärnvärden och värdeord
- Kundprofil och personas
- Kundresa
- Leanspelet
- Måldefinition och målstyrning
- Marknadssegmentering
- Möteskultur
- Processkartläggning
- Strategisk agenda
- Value proposition canvas
- Värdebaserad prissättning
Kunskapspartner AB
Strategi, struktur och styrning för att rusta din verksamhet för framgång!
IDEON Science Park, Scheelevägen 17, 223 63 Lund