Varför är tomten röd?

Varför är tomten röd?

Varför är tomten röd?

Svaret på frågan om hur jultomten ser ut, kan tyckas vara självklart. De flesta av oss ser en äldre man framför sig, med något större midjemått, ett vitt skägg och en röd luva. Fornnordisk mytologi och en helgonförklarad biskop gav upphov till den tidigaste versionen av jultomten eller ”Santa Claus”, men illustrationer från den tiden visar inte en man i röd dräkt.

1823 publicerades dikten ”A Visit From St Nicholas”, också känd som “The Night Before Christmas”. Dikten, som var skriven av Clement Clarke Moore, illustrerade tomten som en rödklädd överviktig man med vitt skägg. Andra författare och illustratörer tog efter, bland annat svenska Viktor Rydberg och Jenny Nyström genom dikten ”Tomten” från 1881. 

De klassiska dikterna lade grunden för illustration av tomten så som han är idag. Men det faktum att bilden av honom etablerades som en symbol för julen världen över, har vi en helt annan aktör att tacka för. Marknadsföringen från ett av världens största varumärken – Coca Cola – lade grunden för den röda figurens kvarlevande i vårt julfirande.

Jultomten gjorde sin debut i Coca Colas reklam i USA 1931 där han kom med presenter till barnen och stannade upp i paketutdelningen för att åtnjuta en flaska Coca-Cola. The Coca-Cola Company ville ha en kampanj som visade en symbolisk såväl som realistisk jultomte. Illustratören Haddon Sundblom gjorde originalmålningarna som kom att användas på displayer, posters och kalendrar ända fram till 1960-talet. Dessa målningar har varit utställda på bland annat Louvren i Paris och Nordiska Kompaniet i Stockholm. 

Coca Cola har sedan dess haft flera starkt influerande reklamer, som blandat visuella och melodiska koncept, med specifika känslor. Bland annat TV-reklamen ”I’d like to buy the world a Coke”, som släpptes under kalla kriget. Reklamen ansågs appellera till en känsla av hoppfullhet och förena människor under det annars fientliga klimatet. 

Genom sitt innovativa tänkande har Coca Cola hittat sätt att påverka människor och bidra till någonting förenande och minnesvärtGivetvis ökar förutsättningarna för en sådan lyckad marknadsföring genom en stor budget.

Många företag skulle kunna ta lärdom av Coca Colas marknadsföringsmetod. Men även om Coca Cola ligger i framkant med just denna del, har de mycket kvar att lära inom exempelvis produktutveckling, för att minska överkonsumtionen av socker.

Vi på Kunskapspartner arbetar med kunskapsöverföring. Med denna kanske nya kunskap om marknadsföringen av jultomten, vill vi önska dig en riktigt god jul och en härlig storhelg!

Carl-Henric, Anneli, Givi, Alexander och Julia

Referenser

Washingtonpost
Mirror
Wikipedia

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

åtta + 12 =